maandag 18 september 2006

Botanische tuinen en blauwe bergen ...

Vier weken in Sydney is best een lange tijd, realiseer ik me inmiddels. Veel backpackers zijn hier namelijk binnen twee weken weer vertrokken, en gaan elders op zoek naar werk of dagbesteding. Voor mij heeft het echter één groot voordeel om hier langer te blijven. Want buiten het feit dat ik nog lang niet uitgekeken ben ik deze prachtige, fascinerende stad, kan ik alles in een relaxt tempo bekijken en beleven. Ik hoef hier niet als een Japanner van hot naar her te rennen, omdat Melbourne voor morgenvroeg alweer op de planning staat.
Nee, ..ik heb (buiten mijn lessen om) alle tijd van de wereld!

Zaterdagmorgen was ik al vroeg wakker, want op de één of andere manier is uitslapen hier onmogelijk! Na het douchen en het ontbijt besloot ik om naar de Royal Botanic Gardens te gaan. In een reisgids las ik namelijk dat de Botanic Gardens van Sydney erg mooi én gezellig zijn, ..helemaal op warme, zomerse dagen. Zaterdag was het hier erg warm en zomers, dus ik hakte de knoop al snel door. Even overwoog ik om mijn kamergenoot mee te vragen, maar al snel besloot ik dat ik deze dag alleen wilde doorbrengen. Het is namelijk heerlijk om je eigen plan te kunnen trekken en om zelf te kunnen bepalen hoe, wanneer en waar je naar toe gaat.

Het duurde even voordat ik de gardens gevonden had. Onderweg kocht ik namelijk nog een lonely planet (Australia & New Zealand on a shoestring, ..iets minder uitgebreid, maar het scheelt een hoop ruimte, gewicht en dollars!). Ik verdwaalde (ondanks mijn lonely planet!), strandde overal en nergens en uiteindelijk kwam ik terecht op een gezellige markt nabij het Opera House. Ook leuk toch! :) Na wat wandelen en shoppen vervolgde ik mijn weg. Ik moest hier en daar de weg vragen (..wat trouwens erg leuk is hierzo, want de mensen willen gelijk weten hoe je heet, waar je vandaan komt en wat je (reis)plannen zijn!), maar uiteindelijk kwam ik uit waar ik die morgen heen wilde! De Botanic Gardens! Terwijl het Museumpark in Rotterdam beetje bij beetje verziekt wordt, vind je in Sydney een stukje groene rust midden in het centrum. Mensen wandelen, sporten, spelen of hangen wat in het gras onder het genot van eten en drinken. De Botanic Gardens dus, ..opnieuw een leuk stukje Sydney ondekt!





En zondag was het dan eindelijk tijd voor de Blue Mountains, een gebergte dat op circa twee uur rijden van Sydney af ligt. De dichte Eucalyptesbossen geven de lucht een blauwe gloed vandaar dat deze bergen de Blauwe Bergen heten. Ik had een dagtrip geboekt bij de Oz Experience en met een groep van 24 (?) man vertrokken we zondagmorgen (heel erg vroeg) vanuit Sydney. Wederom trof ik een erg gezellige groep, bestaande uit Duitsers, Fransen en Britten. Voor de verandering kenden de meesten elkaar niet, ..dus het was voor iedereen een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten!





Het avontuur begon in een park waar we 'wild kangaroos' konden spotten. De kangaroes die ik hier gezien heb waren in principe 'wild', maar je kon gemakkelijk heel dichtbij ze komen. Ik zag er twee vrouwtjes met een baby'tje in de buidel! Zo ontzettend lief als je zo'n klein kopje naar buiten ziet komen! :') Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar het is me helaas niet gelukt om daar een foto van te maken ...






Na een korte pauze in één van dorpjes begonnen we aan een wandeling van circa drie uur. Best een pittige wandeling en ik was blij dat ik mijn wandelschoenen had aangetrokken! Het was trouwens echt heerlijk om weer eens goed te wandelen en te klimmen, ..om de spieren in mijn benen te voelen! We kwamen langs de mooiste watervallen en lookout-points, ..de Blue Mountains zijn echt heel erg mooi! Eenmaal terug bij de bus wachtte er een picknick op ons, ..waarna we meteen weer door zijn gereden naar een ander deel van de Blue Mountains, ..het stuk waar de o-zo-beroemde Three Sisters te vinden zijn! Opnieuw wandelden we massaal door de bossen en de bergen, om uiteindelijk de beste uitzichtpunten te bereiken. Aan het einde van de dag zijn we nog een stukje gaan rijden met het stoomlocomotief (just for fun!) en toen begon de reis terug naar Sydney. Ik heb heerlijk geslapen in de bus, en ben 's avonds nog wat gaan drinken en eten met een Duitse jongen uit mijn groep. Echt weer een heel leuke dag en avond gehad en weer volop nieuwe mensen leren kennen, telefoonnummers uitgewisseld en afspraken gemaakt voor de komende week! Jammer dat deze Duitse jongen aankomende woensdag alweer terug richting Duitsland gaat, want ik kan onwijs met 'm lachen en hij slaapt in hetzelfde hostel als ik. Maar ja, ..dat is een beetje het punt van backpacken he? En ik heb inmiddels weer een heel leuk kamergenootje waar ik het goed mee kan vinden!

Trouwens nog een leuk verhaal voor het slapen gaan! Terwijl ik, met mijn groep, op het treintje zat te wachten raakte ik aan de praat met een vrouw. Ze kwam van Australië, was dus een echte 'aussie', woonde ergens nabij Melbourne en ze was samen met haar man en haar twee zoontjes een dagje naar de Blue Mountains gereden. Ik vertelde haar dat ik uit Nederland kwam, dat ik aan het travellen was door Australië en dat Melbourne zeker nog op mijn route lag. Liz, zo heette ze, werd meteen enthousiast, ..ze gaf me haar adres en telefoonnummer en bood me een slaapplaats aan voor wanneer ik in de buurt zou zijn. Ze wilde me graag rondleiden door de buurt daarzo. Haar twee zoontjes hadden sinds kort allebei een eigen kamer, maar dat was geen probleem, want ik kon op de bank slapen, of ze zou wel ergens een bed vandaan toveren. Of ik wel mijn eigen slaapzak mee kon nemen. Ik was eerlijk gezegd een beetje overdonderd door dit plotselinge enthousiasme. Ik was net vijf minuten met haar aan de praat geraakt en ze bood me een bed en eten aan. De Australiërs staan bekend om hun vriendelijkheid, en om hun gastvrijheid, ..ik moet er nog een beetje aan wennen, waarschijnlijk omdat ik nog niet goed kan plaatsen waarom. Maar aan de andere kant, ..is het natuurlijk ook gewoon ontzettend leuk! Dus ik heb het adres netjes in mijn reisdagboekje geschreven en wie weet geef ik Liz en Howard wel een belletje als ik in de buurt ben! :)

En voor ik het vergeet, ..de foto's van de Blue Mountains! Enjoy it!







11 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hey Kaartje,

Wat ziet dat er gaaf uit zeg!
Je wat cool om te zien zeg!
Goed van je dat je je zo goed wete te vermaken, ik wist wel dat dit bij je zou passen ; - )

Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen/ervaringen!

Maar ik wilde je ook nog even melden dat ik super heb genoten van het lezen van je sciptie!
Je hebt van mij een 10+ verdiend hoor! Je schrijfstijl is erg mooi en duidelijk!
Ik hoop er, in die zin, nog veel gebruik van te kunnen maken!
Maar uiteraard hoop ik het eigenlijk niet meer tegen te komen dat jongeren in contact komen met loverboys, maar dat is niet erg realistisch!

zondag, 17 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Ik was mijn naam vergeten eronder te plaatsen...

Veel pleizer nog

Sandy

zondag, 17 september, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

Wat een mooie foto's weer... :) En wat asociaal dat je daar zulke mooie bergen op 2 uur afstand heb.
Heb je al een idee hoelang je nog in Sydney gaat blijven? Toch geen 52 weken he? ;)
Veel plezier maar weer! *kus*

zondag, 17 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

leuke foto's.. wat is het daar toch mooi!
tis idd heerlijk als je alles rustig op je gemak kunt doen, dat heb je goed bekeken :)

ik weet ook niet wat ik zou doen als iedereen opeens zo vriendelijk en behulpzaam was idd, zou er waarschijnlijk van alles achter gaan zoeken enzo. maarja, ze hebben daar geloof ik wel een heel andere instelling enzo als in NL.. en die bevalt me eigelijk stukken beter.

maar toch zou ik ook niet weten of ik op die uitnodiging zou ingaan, maar dat kun je tegen die tijd altijd nog zien he. :)

maandag, 18 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieffie,

Je hebt helemaal gelijk een jaar is lang dus doe alles op je gemak en geniet ervan.
Dat lijkt me trouwens wel wennen, steeds andere mensen en zeker wanneer je mensen ontmoet waarmee het erg klikt. Maar waarschijnlijk worden er dan wel weer afspraken gemaakt.
Enne.... voor die kangeroes had je natuurlijk ook thuis kunnen blijven, die hebben wij ook in ons dorp ;-))
Wat een gastvrij volk zeg, zou ik dus zo snel niet aanbieden, waarschijnlijk zelfs HELEMAAL NIET.
Dikke kus en knuffel maar weer, ook van je vader.
X X X

maandag, 18 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hai Karin moet zo naar mn werk maar dacht wel ff kijken wat mn buurmeis(je)nu allemaal weer meegemaakt heb en meemaak ! Ik vind t met de dag knapper wat jij allemaal (presteer) want je doe t allemaal maar ff zo in je eentje aan de andere kant van de wereld !
En wat een mooie foto's.
Ik ga gauw ! zal zeggen tot gauw op je blog. kus Dick

maandag, 18 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

wat een schitterende foto´s lieffie!

kus... Joost!

en dat soort dingen, met die gastvrijheid, dat heb ik hier ook al vaak meegemaakt! wen er maar aan! hahahaha :)

maandag, 18 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi mop,

Is echt de normaalste zaak van de wereld hoor die gastvrijheid daar.
Zo is ons ook aangeboden om als we een keer in australie zouden zijn te verblijven bij een stel dat we tijdens een zeilsafari in de South Pacific tegengekomen waren. Sowieso zijn de mensen aan die kant van de wereld veeeeeel behulpzamer en "liever" dan hier.

Erg mooie foto's overigens! Krijg gelijk weer zin om verre reizen te maken... helaas gaat dat nu "even" niet! :-))

We zijn erg jaloers op je!

Dikke kus!
Jako en Danny

maandag, 18 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

wat een geweldige foto's! en dan te bedenken dat dat hele continent vol zit met van die mooie plekken...
die duitse jongen is dat "die" duitse jongen? ;)
kusjes en kroeltjes xxxxxxxxxxxx

dinsdag, 19 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Kaatje,

Spierpijn van het klimmen? maar je weet het he, oefening baart kunst.
Niet te dicht bij de kangeroes he, je weet het ze kunnen heel goed boksen.
Veel liefs en tot de volgende keer maar weer.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

dinsdag, 19 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin,

Spierpijn van het klimmen in de Blauwe Bergen!!! Ik kijk nu al uit naar je Outback reisverslag ! De heilige rots, Ayers Rock levert je nog veeeeeel meer spierpijn op. Hij is heilig dus kan je dat ook als excuus gebruiken om 'm niet te klimmen!

Ik lees met veel plezier je reisdagboek. (en denk terug aan onze mooie tijd daar)

Dikke kus van ons,
Aldo, Hanneke, Daan en Eva

woensdag, 04 oktober, 2006  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage