zaterdag 14 april 2007

Great Ocean Road, Grampions, Adelaide en meer!

Eerst even dit: Ik voel me ge-wel-dig! :)

Zo!

Via the Great Ocean Road en the Grampions ben ik uiteindelijk in Adelaide terecht gekomen! Op het moment zit ik ergens in een internetcafé te bedenken hoe ik mijn afgelopen tour het beste "op papier" kan zetten...

Na een volwaardig Big Brekky in het hostel in Melbourne begaf ik mezelf, verstopt tussen mijn rugzakken, richting het Arts Centre. Van hier zou de bus me oppikken. Ik blijf erbij, ...Melbourne op de vroege, vroege!, morgen is prachtig. Tijdens het wachten maakte ik kennis met Lena. Lena, 24 jaar en Zweeds, zou vanaf dat moment mijn maatje worden. Het was al gelijk erg gezellig in de bus! De groep bestond uit plusminus twintig backpackers, wederom een samenstelling van verschillende nationaliteiten: Frankrijk, Italie, Engeland, Oz, Amerika, Korea, Duitsland, Zweden en Nederland werden allen vertegenwoordigd! De gids cq buschauffeur (Jasmine - Jazz!-) kwam uit Perth en zij heeft misschien nog wel een hoogtepunt van de tour gevormd. En niet alleen omdat ze 1.86 m lang was... De groep en de sfeer in de groep was zo leuk dat ik soms vergat om naar buiten te kijken! Dan waren we bijvoorbeeld te druk bezig met zingen en spelletjes spelen. :)

Toch hebben we de eerste dag al gelijk veel moois gezien! Zo maakten we een wandeling door een regenwoud en bezochten we The Twelve Apostels. Zoals ik in mijn vorige post al schreef zijn er echter geen twaalf apostelen te zien, maar dat komt, weet ik nu, omdat ze niet allemaal boven de zeespiegel liggen. Logisch ook eigenlijk, maar goed. Ik vond de apostelen erg mooi, maar ze vormden voor mij geen hoogtepunt van de trip. Het allermooiste stukje vond ik Loch Ard Gorge! De stranden hier worden omgeven door steile kliffen in de kleuren geel, wit, rood en grijs. Heel indrukwekkend! In 1878 is het schip "Loch Ard" hier vergaan, dus daar dankt de plek zijn naam aan.
De eerste avond en nacht verbleven we in een hostel, chaletstijl, in Port Campbell (National Park). Na inchecken vertrok de groep massaal naar de bottle shop. Roadtrippen blijkt nu eenmaal onafscheidelijk samen te gaan met bier. En dat is maar goed ook! :) Die avond aten we burrito's en speelden we een spel op het terras van het hostel. Het spel ging als volgt: omstebeurt zeiden we één of twee zinnen op uit een song of een film en de rest van de groep moest vervolgend raden waar deze zin(nen) vandaan kwamen. Inderdaad, een typisch Karin-spel, ...en ik had 'm dan ook ingevoerd! ;)

Hieronder de foto's van dag 1. Niet alle foto's zijn door mij gemaakt, want de afgelopen dagen zijn we als groep druk bezig geweest met het uitwisselen van foto's. Op foto 6 zijn The Twelve Apostels te zien. Loch Ard Gorge is te zien op alle foto's daaronder.






De volgende morgen moesten we vroeg uit bed om de tocht voort te zetten. We bleven nog een tijdje hangen in Port Campbell National Park, maakten gezamenlijk een strandwandeling en bezochten later op de dag de prachtige Londen Bridge, alhoewel geen brug meer. Via een kleine safaritocht (heaps of wildlife, zoals kangoeroes, koala's en struisvogels) bereikten we de MacKenzie falls en reden we tot slot door naar de Grampians, een berggebied ten noordoosten van Mt Gambier en ten westen van Melbourne. Hier brachten we de nacht door. 's Avonds hadden we een barbie en een kampvuur en het werd wederom een erg mooie avond.
Die nacht droomde ik weer eens erg fanatiek. Midden in de nacht werd ik "wakker" om vervolgens recht overeind te gaan zitten. Ik sliep in het bovenste bed (van het stapelbed) en begon woest heen en weer te schudden, ondertussen "STOP MOVING!" schreeuwend. Later zou ik nog "LOOK BEHIND YOU!" tegen een van de meiden geroepen hebben, wat als gevolg zou hebben dat zij de hele nacht niet meer in slaap kon komen. De volgende morgen vertelde ze me dat ze helemaal niet door had gehad dat ik gewoon had liggen dromen. De volgende morgen bleek trouwens ook dat niet alleen mijn kamergenoten er wakker van waren geworden, maar zo ongeveer het hele hostel...
:)
Hieronder de foto's van dag 2. De eerste foto is er een van de Londen Bridge. Op de tweede foto zijn te zien (vlnr) Jazz (gids), Martin en Alex.




De volgende morgen gingen we op zoek naar paaseitjes, het was immers pasen, en begonnen we de dag met een wandeling door de Grampions. Jazz had ons geadviseerd om stevige wandelschoenen aan te trekken en dit advies had iedereen gelukkig ter harte genomen! Het was een behoorlijke klim en de tocht liep door grotten en kliffen. Uiteindelijk was het uitzicht spectaculair! Na de wandeling en de (picknick)lunch reden we door naar Adelaide. Dit was toen nog vijf uur rijden...
Hieronder de foto's van dag 3.






Eenmaal terug in de bewoonde wereld hebben we, wederom als groep, ingecheckt in The Blue Galah. Na een uurtje slaap en een verfrissende douche zijn we die avond met z'n allen gaan eten bij een Vietnamees restaurant. Erg lekker (en gezond) en ik genoot een gerecht bestaande uit biefstukreepjes in limoensaus. Voor die avond stond er een pubcrawl op het programma en Jazz (erg bekend in Adelaide) heeft ons goed en wel ingewijd in het nachtleven van Adelaide! Wat een avond! Iedereen leek helemaal los en blij te zijn en tot in de vroege uurtjes hebben we gedronken, gezongen en gedanst! Daarna moesten we natuurlijk afscheid nemen van onze "gids". Jazz is absoluut een topper en een geweldige sfeermaker: vrolijk&blij, spontaan, ontzettend aardig en goed maf! :)


Een deel van de groep ben ik snel uit het oog verloren. Zij reisden binnen een paar dagen tijd door naar waar-dan-ook. Toch bleven er veel mensen in Adelaide hangen en met deze groep heb ik, ook hier, nog een fantastisch leuke tijd gehad! Hoe kleiner de groep werd, hoe knusser, leek 't wel. Zo zijn we een dag naar het strand gegaan, maakten we de citywalk en kookten en aten we elke avond gezamenlijk. De Dutchies hebben zelfs nog een enkele keer hutspot in elkaar gezet! ;)
Grappig, soms reis ik dagen alleen om een moment later ineens omgeven te zijn door een grote groep backpackers, ...like-minded people from all over the world! Deze groep was erg gericht op het samenzijn en het groepsgevoel. Hierdoor kreeg ik af en toe de neiging om voor een moment hard weg te rennen (en wat tijd voor mezelf nemen, ...wat erg lastig bleek te zijn de afgelopen dagen), maar uiteindelijk vond ik het erg fijn om onder mensen te zijn die als vrienden voelen! :) Beetje bij beetje gaat iedereen nu weer zijn of haar eigen weg en ik geloof dat dat ook hetgeen is wat iedereen wilt. Uiteindelijk is dat wat reizen is: je bezoekt elke dag nieuwe plaatsen, leert elke dag nieuwe mensen kennen en dat maakt iedere dag uniek!
Samen met Alex bezocht ik donderdag de Adelaide Hills en de Barossa Valley waar op dit moment het Barossa Vintage Festival gaande is. De Barossa Valley is één van de beste wijngebieden van Australië en maar liefs 36 wijnhuizen hebben hun deuren open staan voor zogenaamde tastings. Wij bezochten Jacob's Creek (hier steeg de wijn eigenlijk al naar mijn hoofd), Vine Crest Winery, Richmond Grove en Bethany Winery. Elke tasting begon met een sparkling wine of een Riesling, gevolgd door een Chardonnay en een Sauvignon, en maakte via een rose een weg naar rood: van Merlot tot Shiraz of Pinot Noir. Elke tasting eindigde met port. Ik drink niet zo vaak port, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Vooral de chocolade-port van Bethany Winery was bijzonder lekker! Dankzij het werk bij Il Tempo ben ik iets meer thuis geworden in wijnen dan voorheen en dankzij de tasting van afgelopen donderdag weet ik nu wat ik lekker vind. Klaarblijkelijk ga ik goed samen met een Chardonnay en, als het op rood aankomt, een Shiraz of een Pinot Noir!
Leuk, wijnen! :)
De foto's hieronder zijn gemaakt tijdens de tour. Inderdaad geen foto's van de daadwerkelijke tastings, maar wel van alles wat we onderweg tegen zijn gekomen.


Ik moet trouwens zeggen dat ik Adelaide gewoon weer een erg leuk stad vind! Van verschillende mensen had ik gehoord dat Adelaide een saaie stad is waar weinig tot niks te beleven is. Oke, het is misschien niet zo bruisend als Melbourne, maar absoluut mooi, vredig en gezellig. Zo bezocht ik de verschillende musea (Art Gallery, South Australian Museum en het Migration Museum) en de Botanische tuinen van de stad.

Hieronder nog twee foto's. Deze foto's zijn gemaakt in een locale bar waar we belandden tijdens een avondje stappen. Martin moest even drammen, maar uiteindelijk slaagde hij erin om mij op het stier te krijgen. Veel mensen waren me al voor geweest, maar zelfs de grootste macho van de tent lazerde binnen 45 seconden van het ding af. En ik, ...bleef er 3 minuten en 22 seconden op zitten! :) Luid applaus en gratis bier, ...mijn avond kon niet meer stuk!

En wat ga ik nu doen? Kangaroo Island heb ik ge'skipt' ;). Ik geloof absoluut dat het een wederom prachtig eiland is met heaps of wildlife en breathtaking scenery, maar ik veronderstel dat het weinig nieuws toe zal voegen aan mijn reis. Aangezien ik nog een tijdje te gaan heb en ik mijn centen er hard doorheen aan het jassen ben besloot ik de plannen weer eens aan te passen. Ook de treinreis van Adelaide naar Alice Springs zal ik niet gaan maken. Treinen ga ik zeker nog, maar niet langs deze weg. Waarom niet? Een tour door de outback naar het Red Centre vanuit Alice Springs slaat een groot deel van de bezienswaardigheden over en ik besloot dat de outback te belangrijk voor me is om er ook maar iets van te missen. In plaats daarvan heb ik deze tour geboekt en ik vertrek aankomende maandag! Ik ga tien dagen door de desert trippen, een stuk natuur aanschouwen zoals ik 'm nog nooit eerder zag, slapen onder de sterren en slapen ondergronds en waarschijnlijk heaps of wildlife van 't minder fijne soort ontmoeten! Neem een kijkje op de website als je wilt weten wat ik allemaal ga doen, zien en beleven.

Ik geloof, ...dat ik nog nooit zo heb uitgekeken naar een trip als naar deze!!! :)

Dikke kus en tot de volgende keer!

Update!

foto 1

foto 2

foto 3

foto 4

17 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hoi hoi, ik ben de eerste. Maar dat komt waarschijnlijk omdat het nu zulk mooi weer is dat iedereen buiten is. Ik niet dus. Meid, wat was het leuk om je even aan de telefoon te hebben, en wat raar dat ik dan niet zo veel te vertellen heb...
Maar evengoed geweldig om je stem weer eens te horen.

Veel plezier in de outback en doe je wel voorzichtig?

Dikke kus van ons .

zaterdag, 14 april, 2007  
Blogger Krisenderest zei...

He stoere cowgirl!

Ha ha, drie volle minuten, geef je al die macho's mooi het nakijken!

Was erg gezellig even te chatten vanmorgen, alleen jammer dat wij jou niet konden zien/horen en jij ons wel.

Heel goed stuk en hele mooie foto's weer joh!

Veel plezier in de desert en tot over 10 daagjes maar weer!

Dikke kus van ons alledrie.
xxxxx
Kris, Dave en Yvonne

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

SHIT, ik ben nu niet de eerste... :-((.
Erg leuke foto's onder de indruk van je verhaal. Ben nu bij je ouders en ga flesje maken voor nicole. Dikke kus en veel plezier de komende 10 dagen.
XXXXXXXXX

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

hallo lieverd,
Ik zit bij je moeder je weblog te lezen en ben heel trots op je. Meer dan 3 minuten op de stier geweldig!!
Ik vond het heel leuk dat je me hebt opgebeld, het was fijn om je stem weer eens te horen.
Voor de komende 10 dagen heel veel plezier en let een beetje op.
hele dikke kus

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo lieve Karin,
Leuk je weblog te hebben gelezen en ik vond de felicitatie naar je moeder heel ontroerend.
Geniet lekker van de fijne tijd die je daar hebt.
groetjes

zaterdag, 14 april, 2007  
Blogger My Dying Dreams zei...

Jeeetje, wat een mooie megapost weer :D

Ik wist helemaal niet dat jij zulke heftige dromen had zeg. Heb je 't daar op je LJ ooit over gehad? :P

En hoeveel foto's heb je nou in totaal al gemaakt joh..?

Heel veel plezier in de woestijn en tot gauw op msn weer 'n keer!

Xxx, Remi

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lieverd

wat een leuk stuk heb je weer geschreven en wat stoer van je om die trip te gaan maken
wat zie je er goed uit zeg
je straalt plezier uit
pas je wel op en blijf je wel goed bij de groep
had je trouwens geen spierpijn na de stier
knap hoor
we hebben een heel lekkere barbie
gehad op je moeders verjaardag
nou meisje heel veel plezier en tot de volgende post maar weer
dikke kus ook van kees xxxxxxxx

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieve Karin

Hier een berichtje van je lievenings neefje van de hele wereld.
We hebben lekker ge barbie.
En nog heel erg gefeliciteerd met je moeders verjaardag.;)
stoer hoor 3 minuten op de stier stoere cowgirl.:P
Nou nog heel veel plezier veel groetjes en nog veel meer kusjes van mij.

zaterdag, 14 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo lieverd,

Wat kan jij geweldig timen. Precies op mijn verjaardag kwam je pakketje binnen. Hardstikke leuk dat boekje en die hele grappige lieve kaart. Dank je wel!:D
Vandaag heb ik iedereen weer vetgemest op het werk en dat terwijl de halve afdeling aan het Sonja Bakkeren is. Gna, gna.
He trouwens die salsa-danslessen zijn heftig joh, daar moet je dus echt een hele goede conditie voor hebben, dus eigenlijk is dit meer iets voor jou.

Je hebt er weer een hele mooie post van gemaakt met wederom prachtige foto's.
Ik vind dat je er geweldig uitziet op de foto's, lekker ontspannen en vrolijk, ik hoef maar naar die foto's te kijken en ik word ook helemaal vrolijk.

Weet je wat ik zo grappig vind dat je nu zelfs in het engels aan het dromen bent. Ze zeggen dat je dan de taal perfect beheerst.

Toch lekker he zo'n 3 minuten op een stier gaan zitten en de hele avond gratis drank, dat is snel verdiend.

Nou lieffie, nu zit je in de outback en ik kan bijna niet wachten op je verhalen en foto's die je hierover ongetwijfeld gaat posten.
Oh trouwens, we hebben die film "Wolf Creek" die je ons aanraadde bekeken maar het was voor ons prettiger geweest om die te kijken na je outback avontuur, best nogal heftig. Kijk je goed uit voor hulpvaardige australische mannen met hoeden? ;).
Ik wacht dus maar vol spanning (je pa ook)de volgende post af.

dikke kus van ons allebei.
XXXXX

maandag, 16 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin,
Nou, ik plaats eindelijk maar een commentje. Ik zit nu alweer een maand bij mama ria op de kamer. Dat is heel gezellig, maar ze vraagt me bijna elke dag om een commentje te plaatsen op jouw blog. En omdat ik ook af en toe een beetje moet werken hier kun je je voorstellen dat dat wel lastig is :-))

Ik ben via mama ria dus behoorlijk op de hoogte van je avonturen. Het klinkt behoorlijk tof wat je daar allemaal beleeft. En je hebt ook heel erg veel mooie foto's in je blog staan.

Ik ben alweer benieuwd naar je volgende etappe en de foto's daarvan.

Veel plezier en geniet er van!

mama ria's kamergenoot

maandag, 16 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi karin,

Zo af en toe kijk ik op je blog site. Ik wil je even een compliment geven over je foto's. Er zitten hele mooie en sfeervolle foto's tussen. Sommige foto's doen me denken aan Mallorca, dat vind ik een schitterend eiland. Dus vooral blijven maken, die mooie foto's...kunnen de thuisblijvers ook een beetje genieten van Australie. Ik wens je nog een hele mooie tijd toe.

groeten,
Olav (collega van Ria)

maandag, 16 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin,

Fijn om te lezen dat je the red center van Australie niet met de trein gaat doen. Een goede keuze, internationale groep + jeep en slapen onder de sterrenheme!! Geniet ervan meid, tot over 10 dagen!

XXX Hanneke

maandag, 16 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt:
Hai schat ik moet zeggen dat het geweldig is daar wat jij allemaal schrijf, je zou bijna denken dat het een droom is ! maar niks is minder waar !! We hebben een zaterdag heeeeeerlijk gebarbequed bij je paps en mams ik weet dat heb je al gehoord, maar uit mijn mond is dat heeeeeeel uniek en oprecht hoor, want je weet dat ik niet van verjaardagen hou ! Nou dikke kus en hou je taai.

dinsdag, 17 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo Karin,

Je hebt weer hele mooie foto's en een heel leuk verhaal gepost.
Ik blijf je volgen zoals je merkt, het is ook zo leuk om dit bij te houden, op naar de volgende post
groetjes

dinsdag, 17 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Heee Kaaarin! Jammer dat je Kangaroo Island overslaat, vooral de remarkable rocks de pinguins en daar heb ik mijn 1e wilde dolfijnen in oz gezien.. dus ik vond t super. Maar idd wel wat je verder ook ziet. (behalve de remarkable rocks dan) Je tour door de woestijn langs lake eyre en coober pedy!! fantastisch!! goeie beslissing!! ik leef met je mee en ik ben alweer hard aan het sparen voor Oz III :D November wil ik weg, maar daarvoor hoop ik je nog in London te zien! take care en bovenal Enjoy!!! PS als je kan gaan swaggen: DOEN!! je gaat nooit meer zo lekker slapen als dat je dan doet! Mariska

dinsdag, 17 april, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieverd
Je doet het fantastisch daar.
Zo veel plezier en goede dingen in een klein mensje zo als jij bent;
Daar kan ik enorm van genieten.
Ben daarom ook super trots op mijn nichtje.
Wil wel nog een ding kwijt aan je.

HOU VOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL.

KUS KUS KUS

En geniet maar van die 10 dagen in de boes boes he.

I LOVE YOU kanjertje............

woensdag, 18 april, 2007  
Blogger kirsten zei...

Heey Karin,
Super gaaf dat je ook de Ocean route gedaan hebt...gelukkig had jij wel mooi weer..Laat me ook weten hoe die desert tocht is ( ga ik helaas niet doen)Ik vertrek komende week weer terug naar mijn app. in Perth. Als je in de buurt bent laat je het maar weten dan kunnen we eens acht maanden bij kletsten!

Greetz Kirsten

maandag, 23 april, 2007  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage