dinsdag 28 augustus 2007

Een lach en een traan ...

Mijn besluit om mijn laatste dagen in Australië in Darwin door te brengen is één van mijn betere gebleken. Wat een heerlijke stad is Darwin, de meest noordelijke én de meest tropische stad van Australië (110.000 inwoners)!
Strand -Mindil Beach-, botanische tuinen, bars, sunset markets en een heleboel krokodillen en dodelijke kwallen in het water, ...en dan heb ik het nog niet eens over de haven, de bootjes en de tal van kleine cafeetjes waar je kan ontbijten en lunchen gehad! But in the end, it's all about the people, ...en ik had het niet beter kunnen treffen! Ik kwam mijn dagen door met oude bekenden en nieuwe vrienden. Niet alleen Corinna bleek in Darwin te verblijven, maar ook Cindy (Broome) en René (Indian-Pacific en later Perth tot aan Esperance en terug, ...ja ik vergeef het jullie als niet alle belletjes gaan rinkelen :)) bleken hier vastgeroest te zitten. In het hostel maakte ik kennis met Mark uit Engeland. Hoewel ik hem in eerste instantie een wat vreemde vogel vond ben ik die avond toch met hem gaan stappen en hij bleek me, meer dan wie dan ook, aan het lachen te krijgen! Zo zie je maar... :)

Een lach en een traan, ...ik kan simpelweg geen betere naam voor deze post verzinnen.
Ik werd vanmorgen wakker met een heel onwerkelijk gevoel. Dit is mijn laatste, mijn allerlaatste dag in Australië. Het loopt inmiddels tegen de avond en vannacht, om 02.45, brengt een shuttle busje me naar Darwin Airport. Vanaf Darwin Airport vlieg ik om 05.15 naar Sydney. In Sydney moet ik vervolgens heel wat uren door zien te komen -maar dat vind ik eigenlijk alleen maar geweldig, Sydney is immers waar het allemaal begon-, alvorens mijn vlucht naar Bangkok vertrekt.
Ik heb de zaken voor Bangkok, en trouwens ook voor Londen, piekfijn geregeld en in orde gemaakt. In twaalf maanden tijd bleek ik vaak nog te beroerd om hostels te boeken of bussen af te bellen, maar voor deze laatste twee stappen -en met name voor Bangkok- wilde ik iets beter voorbereid te werk gaan. Hotels en vluchten zijn dus geboekt! :)
Ik heb enorm veel zin in Bangkok, ...en in Londen. En ik kijk er, uiteraard, ontzettend naar uit om over een kleine twee weekjes weer thuis te komen. Om pap, mam en Erik op het vliegveld te zien staan, om familie en vrienden te ontmoeten, om al die plekken te bezoeken en al het eten te eten (bruin brood, kaas en frikandellen!) welke ik een jaar lang heb moeten missen.
Maar op dit moment, en mag ik ook even, voel ik me buitengewoon emotioneel, om niet te zeggen sentimenteel. Ik neem afscheid. Niet zozeer van Australië -want ik kan hier altijd terugkomen, weliswaar voor drie maanden max.-, maar van een jaar, ...en van een ritme. Ik neem afscheid van een jaar voor het eerst 100% op eigen benen staan, zonder wie-dan-ook, een jaar van grenzen verleggen en op mezelf leren bouwen. En dat alles in een wereld waarin elke dag verschilt, verrast en nooit loopt zoals je 'm die ochtend in gedachten had. Dat alles in het mooiste, het meest geweldige land ter wereld!

Australië, ...het land ontdekt door de Aborigines, nogmaals "ontdekt" door achtereenvolgens de Portugezen en de "Dutchies" -ja, dat zijn wij-, maar uiteindelijk geclaimd door de Britten. Het land van de blackfellas en de whitefellas, bacon & eggs voor brekky, blote voeten -of flip flops- en als bij regel een biertje in de pub na werktijd. Het land van gokken, honden- en paardenraces en footy, en, niet te vergeten, beer o'clock! (en het maakt niet uit welke tijd, want al is het hier dan nog maar net 11 uur 's morgens, dan is het altijd wel beer o'clock! elders in het land).
Het land van rauwe accenten en onverstaanbaar gemurmel, van Victoria Bitter, Toohey's, Bundaberg en Farmers Union's ijskoffie. Fish & Chips, scones, beefpies, pumpkin soup en mijn geliefde Timtam's! Het land van Russell Crowe, INXS, Silverchair en Kylie Minoque, ...het land waar AC/DC het op elke party ten allen tijden beter zal doen dan Christina of Beyoncé.
Het land van gastvrijheid en no nonsense, het land waar je je thuis voelt het moment dat je voet op de bodem zet, ...het land van slapen in hostels, maar vooral het land van contrasten! Outback -rood, heet, droog & leeg-, gorges, vulkanen, ...regenwouden, hot springs, stranden en water. Groen. Giant Trees in the South-West. De oostkust en de westkust. Citylife en eindeloze levendigheid in bruisende steden -metropolen!- als Melbourne en Sydney naast het leven in de vlakke en uitgestorven countryside is nauwelijks vergelijkbaar; ...kangoeroes schieten, schapen scheren en elke avond dezelfde locals dronken voeren in Dalwallinu en de Grand Prix bezoeken in Melbourne! Ik bedoel maar.
Dit bleek het land waar de bakker bereid is om je een lift te geven naar de laundromat elders in de stad gelegen, waar de locals je graag in huis nemen als hostels in Broome vol blijken te zitten en waar je elke dag mensen ontmoet, ...elke dag nieuwe telefoonnummers in je mobiel opslaat. In Australië stapte ik 's avonds het hostel uit met mijn roommate, op weg naar een willekeurige pub in de stad, stapte de pub even later binnen met nog twee of drie anderen, ...om een paar uur later te vertrekken met weer heel andere mensen welke ik in de tussentijd had leren kennen. Oude bekenden en nieuwe vrienden, continu. Vrienden zijn waar jij ze wilt vinden, evenals ervaringen en kansen, zo heb ik geleerd.
Het land van Sydney en Perth, Uluru, Cable Beach en de Great Ocean Road, ... het land van Rip Curl, Billabong, karaoke, Happy Hours en Wet T-shirt Competitions, ...links rijden en Ozzie - $$$. Het land van G'day, how u goin', sheila's en blokes, no worries! en fair dinkum. Need I say more?!

In de afgelopen twaalf maanden heb ik enorm veel gedaan en meegemaakt. Soms waren dit dingen waarvan ik eerder niet gedacht had ze ooit te zullen gaan doen, maar ze kwamen op mijn pad, ik kreeg de mogelijkheid of ik ging er achteraan. Kansen moet je pakken en angsten moeten overwonnen worden.
Zeilen, surfen, hiken (hiken!), wijnproeven in de Barossa Valley en in Western Australia, slapen in swags onder de sterren, paard- en kameelrijden, vliegen over Broome, Cable Beach en de Bungle Bungles, jetboaten en paragliden in Nieuw-Zeeland en skydiven in Taupo. Ik cruiste in een Toyota Landcruiser door de zandbak van Fraser Island, snorkelde door het Great Barrier- en het Ningaloo Reef -vergezeld door schildpadden, roggen en haaien- en ik zwom onder de meest spectaculaire watervallen in de meest schitterende gorges. Ik maakte kennis met dolfijnen, zeehonden, haaien en krokodillen, ...slangen, kakatoes en hagedissen. Kangoeroes!!! Ik hield een python om mijn nek, een bobtail lizard in mijn hand en kroelde met koala's en kleine joey's!
Soms moest er gewerkt worden, vaak waren dit rotbaantjes, maar deze werkervaring maakten mijn Oz Experience des te interessanter, ...compleet! Tomaten plukken, paprika's uitzoeken, flyeren in Perth, barren en serveren, ik deed het allemaal, maar mijn vier weken in Dalwallinu bleken -zonder twijfel- een hoogtepunt!

Ik sliep ondertussen overal en nergens: in hostels, swags en farms, in bedden of op banken, het strand of in een park, in transportmiddelen en soms -soms- bij de locals. Home is where the backpack is!
Ik leerde dat het allemaal geen ene fuck uitmaakt, ...dat zelfs een vlucht welke vertrekt vanaf Auckland op het moment dat jij in Christchurch staat in te checken een kleine hindernis -en uiteindelijk zelfs helemaal niet- in je dagritme vormt. Een jaar waarin ik soms dagenlang in bussen of treinen zat, drie uur lang door de lucht vloog en uiteindelijk nog steeds in hetzelfde land was. Een jaar waarin ik prachtige, eenzame strandwandelingen heb gemaakt, de meest kleurrijke zonsondergangen zag en multiculturele markten bezocht. Het land waar ik vis leerde eten en wijn leerde waarderen, ...het jaar van stranden, wildkamperen, kampvuurtjes- en bosbranden en volleybal, ... het jaar waarin ik maar liefst 2 $ won door middel van een spelletje paardenracen.
Ik leerde over fossielen, vulkanen, aardbevingen en slangenbeten en ik weet inmiddels alles over Jacob's Creek, boabs, Aborigine-cultuur, dagenlang niet douchen en anti-katermiddeltjes. Ik leerde creatief koken en low-budget slapen, maar ik heb nooit, simpelweg gewoon niet, geleerd om low-budget te leven. Cappuccinos en macchiatos zijn namelijk niet uit mijn wereld weg te denken, ...evenals merkprodukten en shoppen naar perfectie. Maar dat maakt niet uit, want Karin blijft uiteindelijk altijd Karin en dat is maar goed ook.
Dit was het jaar waarin ik geleerd heb dat alles mogelijk is, dat het leven is wat jij ervan maakt en dat niets -niets- er toe doet totdat jij er persoonlijk een waarde aan verleent.

Ik heb niet alles gezien in Oz, ...en ik wil zeker terugkomen voor Kakadu National Park, Lichfield en Cairns, ...en Cape Tribulation. Dat lijkt misschien vreemd, want een jaar is een lange tijd en in principe zou dit genoeg tijd moeten zijn om het hele land door te cruisen, maar er moest bij tijd en wijlen ook gewerkt -en, niet onbelangrijk, gerelaxt- worden. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat je meer ziet door minder te zien. Ik vond het dan ook heerlijk om wekenlang in Perth te blijven, ...de stad te leren kennen, de mensen te ontmoeten, ...een ritme te creëren!

Dit is de laatste post vanuit Oz, ...how sad?! Het is een heel onwerkelijk gevoel dat Australië gewoon verder gaat zonder mij. Een nieuwe lading backpackers, net afgestudeerd waarschijnlijk, komt nu het land binnen met dezelfde dromen en dezelfde verlangens welke ik had toen ik precies een jaar geleden in Sydney landde. Voor mij zit het erop en ik weet dat, al zou ik nog tien keer terugkomen, het nooit meer hetzelfde zal worden. Anders, maar nooit meer hetzelfde. Dus daarom bewaar ik mijn herinneringen, ...al mijn ervaringen. Alle mensen en plekken van het afgelopen jaar zullen een plekje krijgen in mijn hart -en trouwens ook in mijn fotoalbum-.
Mam, je had gelijk, ...dit is het jaar van mijn leven geworden! Het was een geweldig jaar, ...een fantastisch, spectaculair en prachtig mooi jaar. Ik heb er serieus waar alles uitgehaald wat er maar in kon zitten. Maar nu kom ik naar huis en, geloof me -al mag dat raar klinken na al het voorgaande-, ik kijk er naar uit.

Maar ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik een stukje Australië met me mee neem...

:)
ps. tot de volgende post...

20 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

lieve karin

net je laatste post gelezen na net anderhalf uur met je te chatten
mooi emotioneel stuk
heb er maar een woord voor
10+
dag lieverd tot gauw
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

:)

wat een geweldig stuk... enne: Colombia is het meest geweldige land op de wereld! hahaha :)

nee, zonder gekheid: je hebt echt fantastisch samengevat en onder woorden gebracht hoe je laatste jaar is geweest voor je... superknap en mooi geschreven!

dikke kus!

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

tja...lieverd,
Aan al het goede komt een einde. Oke een cliche maar het is wel zo. Volgens mij ben je in het afgelopen jaar enorm gegroeid en kun jij je nu overal staande houden. Met jouw levensvisie en -instelling moet je het, denk ik, overal wel naar je zin gaan krijgen. Het is een kwestie van oog heben voor de mooie dingen en de goeie momenten, deze herkennen en ervan genieten.
Dat kon je best vroeger al maar nu nog meer.
Ik maak me dus geen zorgen....

Een hele goede reis en nog heel veel plezier in Bangkok en Londen.
Tot heel snel nu maar
Een hele dikke kus, knuffel en kroel (ook van je Pa)

PS Ik begrijp dat je dus opgehaald wilt worden van het vliegveld ;) :D

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

trouwens, neem niet te veel Australie mee naar huis he, zo groot is je kamer niet ;)

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Tjee Kaar,

Vanmiddag thuisgekomen uit Italie en vanavond maar eens al jouw door mij gemiste verhalen gelezen..

Een heel lang woord volstaat volgens mij: tjeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Veel plezier in Bangkok en London, haal er nog even uit wat er ook maar in zit en tot heel snel.
Dikke kus van een tamelijk bruine Kris Dave en Yvonne
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Blogger Nienke Krook zei...

timtams for president! wat een mooi stuk! wauw! veilige reis thuis!

xxx nienke

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

mooi verhaal meid, en ik moet zeggen dat ik nog meer bewondering voor je heb gekregen, wat je allemaal voor elkaar gekregen hebt en geleerd hebt in het afgelopen jaar. Nog even en dan is het allemaal een mooie herinnering,en ben jij weer lekker hier bij ons.
Nog veel plezier de laatste dagen en tot snel hoor!!!

Heel veel dikke kussen van Marianne, Harry en Remco.

dinsdag, 28 augustus, 2007  
Blogger My Dying Dreams zei...

*pinkt traan weg*

Goede reis terug!
X, Remi

woensdag, 29 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

aawhh helaas komen ook aan leuke dingen een eind ja :(

maar je hebt een geweldige tijd gehad en dat pakt niemand nooit meer van je af :D

Rip Curl & Billabong!! daar heb ik opeens een liefde voor gekregen :D:D
En ik WIL ook een keer naar Australie zeg! door jouw verhalen en foto's weet ik gewoon zeker dat ik er ooit zal komen; al zal t waarschijnlijk niet zo lang zijn als jij hebt gedaan maar komen zal ik er! hihi :)

veel plezier nog met de rest van je reis alvast.

woensdag, 29 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Moppie,

Geweldig dat je nu alle mooie, geweldige, bizarre en positieve kanten van je trip en vooral het land hebt weergegeven. Vraag: En Nederland??
Je moet nu ongetwijfeld ook kunnen aangeven wat je het meest mooie vindt aan ons kleine kikkerland en wat je naast de kaas en frikandellen het meest gemist hebt :-P

Je ging weg met een hele zak "Karin" en komt met een nog veel grotere zak terug! Niets is mooier!

Dikke kus en ik kijk er erg naar uit je snel weer te zien.

Dikke kus!
Danny

woensdag, 29 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt:
Schat het is weer geweldig wat een boeiend jaar was het voor jou maar ook voor ons als thuisblijvers want t was net of wij een beetje in je rugzak mochten zitten ! laatste tijd beetje pc problemen gehad maar alles wel gevolgd al was het soms iets later dan normaal ! we zien je gauw !! kuskus

woensdag, 29 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

ook zo mooi en herkenbaar:

home is where the backpack is

:)

donderdag, 30 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hee Karin,

Ja joh, Moet je ineens weer naar dat kleine Nederland :P

Maar er nog wat moois van die paar dagen in Londen en tot snel.

xxxxxxxxx

donderdag, 30 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Ik vind dat je gewoon moet blijven reizen en schrijven.
Nog heel veel plezier en een goede thuisreis

donderdag, 30 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin,

Goede reis nog terug naar Nederland, het is duidelijk te lezen aan je verhalen dat je uit je avonturen hebt gehaald wat je hebt willen bereiken, nu nog het avontuur terug naar huis en straks weer wennen aan Nederland. De zon heeft zich deze zomer weinig laten zien hier maar voor je terugkomst gaat hij vast weer schijnen!

groet,
Robert.

donderdag, 30 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieverd,

Ik zal hardstikke blij zijn als je er weer bent.
Geniet nog lekker van je laatste dagen want het zit er nu echt bijna op.

Groetjes en kusjes

donderdag, 30 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Ik heb het een jaar met veel plezier gelezen, en bekeken. Maar kijk er nu ook weer naar uit om je irl te zien, en horen! Maar, voordat je naar huis gaat, ga je nog heel veel leuks doen. Londen, daar hoop ik dit jaar ook nog heen te gaan... Veel plezier nog, en goede reis!

Kus,
Chantal

vrijdag, 31 augustus, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lieverd van mijn kant is het al weer erg lang geleden zeg maar gerust te lang dat ik je een berichtje heb gestuurd maar bij deze ik zit best wel in spanning te wachten dat je weer thuis komt dus hou het a.u.b nog wel effe vol die laatste dagen
I love you
en wat het vol houden betreft daar heb ik het moeilijker mee dan jij
HA HA DIKKE KUSJESSSSSSSSSS
See you soon ikkie x x x x x x x

zondag, 02 september, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

het waren een boel prachtige, mooi vertelde verhalen en jaloers makende foto's!

dinsdag, 04 september, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

nou karin, laat het me maar weten als je dat laatste stukje gaat doen, kijk er al naar uit ;)
groetjes en een goede thuisreis

zaterdag, 08 september, 2007  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage