woensdag 6 juni 2007

Werken in Perth!

Als vrouw zijnde hebben we allemaal wat voor ogen als het over mannen&de liefde gaat, zijn we allemaal op zoek naar onze ideale man, de "ware". Niet perse de perfecte man (...boring) maar toch in ieder geval naar een Mister Right. Wat we precies zoeken is totaal afhankelijk van smaak, mister right kan erg wrong zijn, -ik weet er alles van-, context en beleving. Doet er niet toe, ...zolang wij maar weten waar we naar op zoek zijn. Tijdens onze reis komen we een hoop mannen tegen en soms zit daar best een leuk exemplaar tussen, maar meestal net niet wat we zoeken, of hij past ons gewoon niet. Dus zoeken we verder, houden we altijd onze ogen en waar mogelijk onze harten open. Het idee hierachter is: pas kopen als je echt, echt, verkocht bent, ..zolang niet zeker, dan beter niet. Alles of niets. En dan ineens, ...vind je 'm! Op een geheel onverwacht moment staat hij ineens voor je neus. Soms echter, hing hij al langer rond, maar keek je er gewoon blind overheen. Je probeert 'm aan en je bent verkocht. Hij is het helemaal, geweldig!, stapelgek- en verliefd voel je je, dolgelukkig met je nieuwe aanwinst. Je kan je ogen er niet van af houden en niet wachten om hem aan je vriendinnen te showen en/of mee te nemen naar die ene party. De grote grap is echter dat het vaak niet het type is wat je voor ogen had, niet exact hetgeen is waar je naar uit keek. Qua kleur, model, of simpelweg comfort. En eigenlijk past hij ook niet bij je schoenen.
Mannen en kleding, of mannen en shoppen, ik heb het altijd al een mooie vergelijking gevonden, rijk aan metaforen en een bron van inspiratie! Ik heb in ieder geval mijn ideale joggingsbroek gevonden. Hij past alleen niet bij m'n schoenen...

Alweer een paar weken verder en nog steeds vanuit Perth. De plannen genoemd in mijn vorige post zijn grotendeels uitgevoerd zoals omschreven. Al mag sightseeing vervangen worden door werken en na een paar dagen stappen zette ik mezelf een week op een alcoholvrij dieet en daarmee het uitgaan ansich op een iets lager pitje. Soms moet je even voor jezelf zorgen.
En het feit dat Marjolein en Rene niet meer bij kwamen van het lachen toen ik hen vertelde over mijn plannen voor een alcoholvrij dieet deed me des te meer beseffen dat het tijd werd voor kordate actie, maar dat ter zijde...

Oke, het hoe&wat omtrent het werken, laat ik daar mee beginnen. In het hostel waar ik verblijf liep ik Duitse Sarah tegen het lijf. Ik kende Sarah echter al. Zij en ik werkten allebei op de farm in Proserpine, ...waar ik de paprika's sorteerde en zij de cherrytomaatjes uitzocht. We raakten aan de praat en Sarah vertelde me zij in een kledingzaak werkte, een outlet store vermomd als hippe merkenzaak, zo bleek later, en dat ze mensen zocht om de volgende middag te flyeren. Drie uurtjes flyeren, $15,- per uur zou het verdienen, dat klonk me niet onaardig in de oren. "Ik doe het!", riep ik onmiddelijk. Ik heb hier nooit veel tijd nodig om na te denken danwel te beslissen en soms is er weinig verschil tussen hetgeen ik denk en daadwerkelijk uitspreek. De volgende morgen was ik het echter bijna vergeten. Een half uur voordat ik zou moeten beginnen aan mijn flyeravontuur herinnerde Marjolein me tussen neus en lippen door aan mijn eerder gemaakte belofte en benadrukte Franz dat ik ook daadwerkelijk moest gaan. En ach, ik lijk af en toe wel onbetrouwbaar en onverantwoordelijk, uiteindelijk sta ik er altijd op het afgesproken tijdstip, ditmaal dus ook geen uitzondering.
Aangekomen bij de store (MasterBrands) kreeg ik een stapel oerlelijke flyers in mijn handen gedrukt en werd ik, letterlijk, op straat gezet! Eigenlijk best leuk, flyeren, en ik doe het erg goed, ...als je de koffie- en shopbreaks gewoon niet meetelt. Opvallend vond ik het feit hoe verschrikkelijk aardig en relaxt de Aussies op mij en mijn flyers reageerden. Ik bedoel, flyeren in Nederland, ...mensen lopen je straal voorbij, en dan mag je blij zijn, want dat betekent dat je geen grote bek van ze gekregen hebt. Hier in Perth pakken de meesten gewoon zo'n kloteflyer aan en zo niet dan bedanken ze in ieder geval uitvoerig voor het aanbod (neh... thanks, love!) of bieden ze zelfs hun nederige, nederige!, excuses aan voor het feit dat ze er vandaag niet voor open staan (oooh no... thanks, sorrie, hon!). Oke, nu overdrijf ik een beetje, misschien, maar het was echt leuk werken! Ik doe sowieso weinig meer dan door de straten struinen, naar mensen kijken en koffie drinken op dagen als deze, nu had ik ook nog eens leuke aanspraak. Op het moment dat ik de perfecte techniek ontdekt en onder de knie had werd ik aangesproken door Greenpeace, door een heel leuke Franse jongen met zo'n zwart-wit geruite sjaal om precies te zijn. Of ik misschien voor Greenpeace zou willen werken en, zo ja, of ik dan de volgende dinsdagmorgen tijd had voor een job interview. Uiteindelijk ben ik daar niet meer naar toe gegaan, want MasterBrands promoveerde me enkele dagen later tot winkelassistente, the job a million girls would die for! De eerste paar dagen heb ik, samen met Marjolein, een soort magazijnwerk gedaan. De eigenaar was namelijk bezig met een grote innovatie en in de praktijk betekende dit dat alle schoenen, jeans and whatever uitgezocht, gesorteerd en gelabeld moesten worden. Zeer, maar dan ook zeer, enerverend werk. We kregen 's morgens een opdracht, als zijnde een taak, en gingen hier tot sluitingstijd mee aan de slag. De grap was echter, keer op keer, dat de 'bazen' de volgende dag besloten bleken te hebben dat eerdergemaakte en inmiddels uitgevoerde plannen het toch net niet waren, en dan kon alles weer veranderd worden. Voor mij geen probleem, $15,- per uur anyway, maar grote geldverspilling voor de zaak als je het mij vraagt. Uiteindelijk heb ik de resterende dagen in de winkel gestaan: klanten helpen, kassa, etc.
Ach weet je, eigenlijk was dit gewoon een rotbaan! Heel erg slechte werksfeer, iedereen leek gestresst, personeel werd als oud, rot vuil behandeld en klanten werden verjaagd. Ik sorteer honderd keer liever paprika's. Marjolein en ik hadden in de winkel kunnen blijven werken, maar we hebben allebei geweigerd. Ik zal sowieso nog moeten werken, maar liever niet in de stad en dan graag op een plek waar ik enigzins mijn blije zelf kan zijn. Grappig (of nou ja, eigenlijk niet), wanneer ik met andere backpackers over hun werkervaringen praat hoor ik negen van de tien keer negatieve verhalen. Ik hoor verhalen over nare, onaardige bazen, niet op tijd uitbetaald krijgen, stress of simpelweg slavenarbeid en ik begin te geloven dat dit typisch is voor werken in Oz als zijnde backpacker. Je bent een vreemdeling, tijdelijk en hoogstwaarschijnlijk broke and desperate, dus een geschikt slachtoffer voor uitbuiting!

Goed, genoeg over werk. Ik ben in ieder geval weer een paar honderd dollar rijker en ben weer goed en wel gaan beseffen waarom het toch zo fijn is dat ik gestudeerd heb. Punt.
De tijd tussen mijn vorige post en dit meer recente schrijfsel heb ik heel ontspannen en gezellig doorgebracht met Marjolein. Het is dat we niet in dezelfde kamer slapen, in dat geval zouden we waarschijnlijk 24/7 op elkaars lip zitten! Kirsten (Sydney) en Katrin (Melbourne) bleken ook allebei in Perth te vertoeven, dus het was weer tijd om bij te praten! Verder, ...koffies, winkelen, eten, bioscopen, gezellige gesprekjes en ontmoetingen in het hostel en natuurlijk stappen in Perth!

Stappen in Perth. Uitgaan in Australie. Laat ik daar nog eens een stukje over schrijven. Happy Hours zijn vaker regel dan uitzondering, ...bier voor bijna niks en soms zelfs helemaal gratis, maar als je ook maar enigzins dronken bent of lijkt word je de tent uitgeflikkerd. En nee, dat is mij nog niet overkomen. Uitgaan op blote voeten is nergens toegestaan (logisch), maar op mijn havaianas kom ik overal binnen. Dansen doe ik stiekem toch liever op blote voeten met pet, dus regelmatig heb ik zo'n figuur van de security achter me aan die me er telkens op wijst dat footwear aan en pet af moet. Ik ben heel vervelend, al noem ik het zelf liever eigenzinnig, en luister voor geen meter. Als backpacker beland ik toch vaak, automatisch, in bars grotendeels bestaande uit backpackers. Zo gaat dat. Nu lijkt Australie sowieso grotendeels te bestaan uit backpackers en reizigers, dus dat draagt er aan bij. Uitgaan draait toch altijd, overal en waar dan ook, om zien en gezien worden, om sjanzen en om seks. Ik kan er niks mee, al vind ik het leuk om te kijken. Dansen is vaak lastig omdat er altijd opdringerige jongens om je heen zwermen. Lastige vliegen. Ze proberen op je te landen en je komt er niet vanaf zonder ze dood te meppen of gewoon zelf te maken dat je wegkomt. Oke, ...dit metafoor kwam even uit de lucht vallen, maar ik vind 'm te mooi om zomaar te deleten.
Negeer mijn sarcasme, of prik er op z'n minst doorheen, eigenlijk is uitgaan in Oz gewoon hartstikke leuk! :)
Ik ga deze post afsluiten! Vanavond gaat Sity, uit Frankrijk, voor ons koken. Vanmorgen vertelde 'ie uitvoerig over zijn plannen en het klonk allemaal heel professioneel, tomatensaus met pindakaas, ...dus ik kijk er naar uit!
Tot de volgende post!

-xxx-

Filmpje Perth!
Dat meisje met het brood, ...is trouwens Marjolein. :)

10 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

ooh die eerste foto is prachtig!
en dan dat filmpje haha dat meisje met dat brood :P

leuk verhaal weer karin, tot snel xox

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Lieve, eigenzinnige en voor geen meter luisterende Katje..

Wat een heerlijk verhaal was dit weer zeg.. hebben genoten!

Blijf lekker je eigenwijze zelfie en tot de volgende post.

Kris, Dave en Yvonne
xxxx

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

(L) WAUW... wat een fantastische foto :) Echt mooi zo, met die moderne stad op de achtergrond! 100% geslaagd!

Ik vind 't filmpje ook leuk... en dat werken... ach ja, je hebt nou weer een paar centen :)

Ik ga je NU even bellen!

-xxxxxxxxxxxx-

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hey, je kunt nog steeds leuk schrijven! Alleen volgende keer wel liever weer 'n youtube filmpje, want deze kan ik niet bekijken :(
Kus, Remi

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

leuk filmpje, en ook een hele leuke foto.
En wat dat eigenwijs zijn betreft, je heet Koolen of je heet het niet natuurlijk.
Geniet veel en drink met mate zal ik maar zeggen en tot de volgende keer maar weer.

Dikke kus en knuffels van Harry en Remco ( ook Koolen trouwens....) en van mij natuurlijk.
XXXXXX

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

hoi kaar

was wel en hele aparte post deze keer
je maakt me wel aan het lachen met die humor van jou
je hebt de gave om zo te vertellen dat ik het helemaal voor me zie
leuk was het he om even nicole te kunnen zien
lieverd geniet verder weer zoveel als je kan
tot de volgende keer een dikke kus ook van kees
doeiiiiiii xxxxxxx

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Heej lieffie,

Leuk al die metaforen die je gebruikt. Ik moest er toevallig ook een verzinnen voor de training waar ik morgen en vrijdag heen moet (ja moet!!).

Ik denk inderdaad ook dat de backpackers een beetje worden misbruikt en onderbetaald als het op werken aankomt maar aan de andere kant denk ik dat die backpacker ook heel makkelijk zijn of haar baas kan laten zitten zodra de backpacker geen zin meer heeft of besluit verder te reizen.
Het valt allemaal in ieder geval een stuk makkelijker vol te houden met in je achterhoofd de wetenschap dat het maar een tijdelijk iets is waarmee je kan stoppen als je er echt niets aan vindt.

en ja.. zo ken ik je, onze Karin laat zich echt niet de regels voorschrijven (die verzint ze zelf wel;)) Als je niet op blote voeten met pet op mag dansen dan ga je nog liever weg ;)

Trouwens een heel leuk filmpje en een hele grappige foto.

Nou nog heel veel plezier maar weer daar beneden en een dikke kus, knuffel en kroel. (en natuurlijk wederom ook van je Pa)

woensdag, 06 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt:
Hai schat tijdje geleden weer dat ik de tijd nam en hed om wat te pennen alleen zou ik niet zo gauw weten wat, want ik zeg net tegen een kennis wat zei daar meemaak hebben wij nog niet in ons hele leven meegemaakt! en nog even terugkomend op die fotos van dat graniet echt schitterend en ook dat filmpje van nu is ook weer grappig , nou ik ga weer stoppen want ga nog ff naar mn motor die ik net gekocht heb ! kus dick

donderdag, 07 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Dat zo'n security man dat kan zien dat je je schoenen niet aan hebt zeg???? Ik bedoel het is toch donker en hebt allemaal vervelende vliegen om je heen :-)).....

Dikke kus en vond het erg leuk je op internet te hebben "gesproken"!

Danny

zaterdag, 09 juni, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hehe, flyeren in NL is idd niet altijd een pretje... Zijn altijd van die figuren bij die 'm aan pakken, en gelijk laten vallen? Of aanpakken, er naar kijken, en gelijk terug geven. Of die er vies naar kijken en gelijk gaan schreeuwen: "NEE, IK HOEF GEEN FLYER." Of ze zeggen helemaal niets, en lopen de flyeren uit je hand, ook leuk. Haha. En kan je nagaan; ik sta dan niet eens op straat, maar gewoon in het Paard van Troje, waar ik ook voor flyer... ;)

Ik bedacht me ineens dat ik nog niet had gereageerd op je posts... :)

Liefs,
Chantal

woensdag, 20 juni, 2007  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage