woensdag 20 september 2006

Roommates!

Voordat ik naar Australië toe kwam kocht ik bij de Donner een boekje: Australië. Een leidraad voor gewoonten & etiquette. Natuurlijk heb ik het gelezen voordat ik hier naar toe kwam, maar het zei me toen, logischerwijs, nog niet echt veel. Nu, na twee weken Downunder in Sydney, heb ik het voor een tweede keer gelezen en ik vind het grappig om er al zoveel in te herkennen. Er wordt onder andere geschreven over normen en waarden in Australië, (sarcasme en) humor (niks is heilig!) en de welbekende 'macho' cultuur, want die bestaat hier zeker! Australiërs spotten met alles, ..je moet tegen een grapje kunnen wil je hier overleven. Je moet jezelf niet al te serieus nemen en goed kunnen lachen om je afkomst en om je Hollandse accent. Ja, vooral dat accent, ..mij vinden ze in ieder geval reuzegrappig hierzo!
Ik ga ze steeds leuker vinden, die Aussies, ga ze steeds beter begrijpen en meer waarderen, ..en ik geloof dat ik er best wel goed tussen pas! Het is geweldig om een pub binnen te stappen, aan de praat te raken met de eerste de beste Aussie aan de bar en het gevoel te hebben dat je elkaar al jaren kent.

Ik zit nog steeds in Sydney. De komende twee weken volg ik de taalcursus (alles bij elkaar heb ik dan vier weken les gehad) en dan reis ik door naar Byron Bay. Ik wilde eerst nog surfles nemen hier in Sydney, nabij Bondi Beach, maar ik heb besloten om dit in Byron Bay verder uit te gaan zoeken. Is een stuk goedkoper en welliswaar ben ik er tegen die tijd ook wel aan toe om even ergens anders dan in Sydney te vertoeven!
Surfen... Can't wait! :-D
Dus mijn volgende station is Byron Bay! Ik weet nog niet hoe ik er naar toe zal gaan. Misschien met een trein, ..of een bus. Misschien wel weer via de Oz Experience! We'll see! :) Natuurlijk heb ik plannen en ideeën over wat ik allemaal wil zien en wil doen in Australië en Nieuw Zeeland, maar ik vind het heerlijk om niet teveel vooruit te plannen, ..van station naar station toe te leven en te zien wat er verder op mijn pad komt.

Maar, zoals de titel doet vermoeden, gaat deze post dus over roommates! Alles bij elkaar heb ik straks 4 1/2 week in dit hostel geslapen en dat is vrij uniek, want het hostel is duur voor backpackers-begrippen. Voor mij was het inbegrepen bij de taalcursus, maar alle andere backpackers zijn hier binnen drie dagen vertrokken, elders op zoek naar goedkopere accomodatie. Dat heeft voor mij als gevolg dat ik twee, soms drie keer per week andere roommates heb! Erg interessant, ondanks het feit dat het stuk voor stuk Duitsers zijn. Ik heb geloof ik één keer twee Finse meisjes op mijn kamer gehad en nu vertoef ik samen met een half Duitse, half Ierse jongen! Soms is het een voordeel als mensen weer snel vertrekken. Zoals het geval was bij het Duitste setje wat ons de hele nacht uit onze slaap hield door rond te stommelen in de kamer op onverklaarbare tijdstippen en het schijnbaar geen probleem vond om midden in de nacht seks te hebben in het (stapel)bed boven me. En ja, als het hele bed heen en weer schudt (negen op de schaal van Richter) en de kamer vervuld wordt met gehijg en gekreun (alsof ze het rijk voor zichzelf hebben), ís dat irritant. Ik zal dat soort dingen nog wel vaker mee gaan maken denk ik. In dezelfde periode verbleef er nog een (Duits) meisje op mijn kamer, Anne. Daar klikte het vanaf het eerste moment heel goed mee, maar zij zit op dit moment in de Blue Mountains voor een paar dagen. Zaterdag ga ik met Anne de beachwalk (from Bondi to Coogee, ..is erg mooi volgens de Lonely Planet!) doen. Op dit moment zit ik op de kamer met een Koreaans meisje en met de half Duitse, half Ierse jongen (waarvan ik zijn naam eigenlijk niet eens meer weet..). Hij heeft al erg veel gereisd en heeft grote plannen voor de toekomst. Een tikje arrogant, maar ik mag 'm wel. Vanavond deden we samen boodschappen voor het avondeten, we maakten macaroni met kaas en deelden alles wat overbleef uit aan iedereen in de keuken. Zo maak je vrienden, dus vanavond zaten we met zeven man te kaarten in de bar nabij het hostel.
Het is trouwens alweer lang geleden dat ik Nederlands gesproken heb met iemand in real life. De enige momenten dat ik Nederlands praat is wanneer ik aan de telefoon zit met mijn pap of mam! :) Natuurlijk goed voor mijn Engels, maar soms word ik er wel een beetje moe van, ..zeker in de ochtend, of in de late avonduren. Dan wil ik gewoon in het in het Nederlands kunnen roepen wat ik op dat moment even kwijt wil.. :) Verder is het heel leuk om met zoveel verschillende nationaliteiten te maken te hebben. Natuurlijk de Aussies, maar ook de Duitsers, de Britten, de Japanners en Koreanen en hier en daar een verdwaalde Italiaan. (..die zijn trouwens zeldzaam, dus ik koester ze!) Op de één of andere manier voel ik heel verbonden met ons buurland, (..begin soms per ongeluk een Nederlandstalig verhaal op te hangen) maar toch zijn er verschillen in cultuur, leefwijzen en ideeën. Ben zeker enthousiast om daar meer over te weten te komen!

Inmiddels heb ik weer iets meer van Sydney gezien. Sowieso de Sydney Tower, ..het hoogste punt van Sydney. Was best leuk, maar uiteindelijk vond ik de Pylonclimb van de Harbour Bridge leuker en mooier, ..waarschijnlijk omdat dat buiten was en ik er niet echt van houd om door een raam te koekeloeren. En verder een helehoop pubs. Aussies gaan gewoon zeven dagen in de week naar pubs en bars, en drinken zeven dagen in de week bier. En wij doen lekker met ze mee! Het uitgaansleven sluit hier wel een stuk vroeger dan wij in Nederland gewend zijn, ..als je om 02.00 uur thuis bent is dat erg laat, dus maakt het opstarten de volgende ochtend iets minder zwaar! :-P Toch probeer ik niet al te veel te drinken hier, zeker niet dagelijks, want ik hoop wel even slank terug te komen als ik vertrok! :)

Komende periode zal ik vooral op school zitten. Ik wil nog naar het Sydney Aquarium en naar de Taronga Zoo! Als de gelegenheid daar is probeer ik nog een voorstelling in het Operahouse te bezoeken, ..misschien ballet, of iets anders leuks! Dus de verhalen blijven komen, ..evenals de foto's..

Tot de volgende keer... Ciao!

7 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hoi!
Wat een ontzettend leuke dingen doe je allemaal :) en erg leuk om zoveel verschillende mensen en nationaliteiten te ontmoeten!Ik kijk alweer uit naar je volgende post! XXX Emily

woensdag, 20 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

onee da is toch niet normaal dat ze boven je in bed zomaar liggen te krikken haha.. wat erg zeg, mjah idd met allemaal verschillende roommates zul je best wel wat mee maken :P

woensdag, 20 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Een beetje verloop in zo'n hostel is dus zo gek nog niet.

bye sweetie

woensdag, 20 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Haha, ben je lekker mee, met zulke 'bovenburen'. ;) Wel leuk, elke keer nieuwe roommates!

Pcies, niet te veel plannen. Je bent er een jaar, dus tijd zat om lekker rustig aan alles te bekijken, toch? :)

donderdag, 21 september, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

En weer zit ik met een grijns je stukje te lezen, ga zo door met lol hebben en er leuk over posten! :)
En dat setje, heb je dat niet eens op de foto gezet? *evil grin*

donderdag, 21 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hey Karin,

Ik heb al je stukjes gelezen en ik moet zeggen goed leesvoer!!
Dus het wordt dan ook wel eens tijd om je een "commentje" te sturen.

Wat maak je in zo'n korte tijd al veel mee zeg.... om jaloers op te worden!

Ach ja, juist omdat ik zoiets vast niet meer ga meemaken (kan moeilijk Rick en Dayani zo lang achter laten, zou het waarschijnlijk ook niet kunnen) des te meer geniet ik van je verhalen! Dus ga zo door! Het is een zeer welkomme break tijdens werk :)

Ik ga nu je moeder oppikken, want we hebben een lunchafspraakje bij Sienna, gezellig!

Ciao!
Ligaya

donderdag, 21 september, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hey Karin, was leuk je even te spreken op msn.
Je maakt wat mee zo, aan de andere kant van de wereld.
Het is steeds weer een feestje om je stukjes te lezen.

Ik hoop je snel weer voorbij te zien komen op msn.

Love Hugs and kisses,

Marianne , Harry en Remco

donderdag, 21 september, 2006  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage