zondag 4 februari 2007

Queenstown!

Ik was al gewaarschuwd.
Queenstown is een dure stad waar je veel geld uit zult gaan geven, vertelde Mariska me in een email. Queenstown is daarbij ook een leuke stad waar je je geld graag uit wilt geven, voeg ik er aan toe.
Oke, misschien niet heel erg graag, maar het is het spenderen in elk geval waard! :)

In ben mijn eerste avond in Queenstown weer ontzettend (om niet te zeggen belachelijk) veel bekenden tegengekomen! Queenstown bleek een plaats te zijn waar mensen lang blijven hangen of naar terug keren.
Mijn eerste avond settelde ik mezelf in een Internet-cafe (om de vorige post voor jullie te maken) en na een dik half uur kwam ik er ineens achter dat ik naast Mark zat. Ik heb Mark, een man uit Belgie, leren kennen op het Noordereiland. We reisden samen met Stray en we hebben de periode van Hahei tot, eigenlijk, Wellington op dezelfde bus gezeten. Beiden waren we aangenaam verrast, want we konden/kunnen het goed met elkaar vinden. We hebben goed en wel bijge'klapt' (... ;)) onder het genot van een biertje en hierna ben ik teruggegaan naar het hostel.
In het hostel aangekomen ontmoette ik twee meisjes van mijn glacier adventure.
Toen ik, weer even later, mijn weg naar de bar gevonden had zag ik daar Nir en Tomer zitten, de twee jongens uit Israel waar ik mijn eerste twee dagen in Nieuw-Zeeland mee doorgebracht heb. We hadden elkaar daarvoor leren kennen op het vliegveld in Auckland.
Ik was echt blij om Nir en Tomer weer te zien! Fijne gasten. Twee heel rustige, charmante en buitengewoon aardige jongens die zowel overdag als 's avonds actief zijn/plezier maken en met mate drinken! Wat een verademing was dat toen we gezamenlijk naar The World Bar (waar ik trouwens nog een bekende tegen kwam!) vertrokken. Deze bar lijkt louter te bestaan uit dronken, nee... uit straalbezopen, lompe gasten (en trouwens ook meisjes) die trachten te versieren met consumptie.
Ieren, Engelsen, Italianen, Fransmannen, (Franse) Canadezen, Argentijnen, Israeliers, enzovoorts. Ik heb ze allemaal om me heen gehad.
Tegenwoordig vind ik het wel leuk om er enigzins in mee te gaan, ..en ben ik er achter dat, in backpackersland, elke nationaliteit typische trekken vertoont als het op versieren aankomt. Je mag mensen niet in hokjes plaatsen, ..maar voor deze gelegenheid maak ik toch een globale kastverdeling! ;)

Mijn bevindingen tot nu toe:
Ieren en Engelsen (en eigenlijk ook de Kiwi's) zijn heel direct, gaan recht op hun doel af en zijn daarbij meteen erg seksueel gericht. Weinig geduld, geen stijl, maar wel veel humor. Als eenmaal duidelijk voor ze is geworden dat ze die avond niet met je naar bed zullen gaan wagen ze geen verdere pogingen meer en zijn ze snel vertrokken.
Italianen hebben des te meer stijl en gebruiken tevens veel humor. De Italiaan in de bar begon uit volle borst "kleine jongen" van André Hazes te zingen toen ik 'm vertelde dat ik uit Nederland kwam. Heel leuk! Italianen slijmen en spelen een spelletje met je, ...versieren om het versieren, maar elk ander meisje ziet dat waarschijnlijk anders. Ik ben altijd wel een beetje gevoelig voor Italianen en hun charme (al neem ik ze zelden serieus), maar ben er nog nooit op ingegaan.
Dan zijn er de Fransmannen. Fransmannen weten wat ze willen en kiezen voor kwaliteit. In beginsel afwachtend, maar als ze overtuigd zijn en hun zinnen op jou hebben gezet kom je er nog heel moeilijk van af. Arrogant, of in ieder geval schijnbaar arrogant. De Franse Canadees schreef zijn telefoonnummer trouwens op de achterkant van een Internet-ticket, ..waar nog, bleek later, anderhalf uur aan tijd opstond! :)
Israeliers..., die kan ik eigenlijk niet plaatsen. Dus dat doe ik ook niet.
Zuid-Amerikanen (Brazilianen, Colombianen, Argentijnen) zijn eng, daar word ik altijd een beetje bang van. Ze hebben een heel zelfverzekerde, dominante manier van versieren en leggen vaak een hand in je nek of om je middel als ze tegen je praten. Alsof jij, de gelukkige, al goed en wel veroverd bent. En dan ben ik altijd heel snel weg! :) Ik ben sowieso snel weg trouwens, ..heb een chronisch probleem met mannelijke aandacht! :)
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de Aussie kies. Charmant, aardig-zonder-daarbij-te-slijmen, zelfverzekerd, spontaan en humoristisch. Of voor de Duitser, daar lijkt over het algemeen ook weinig mis mee te zijn. Jongens uit Zweden en Noorwegen zijn vaak erg leuke en mooie jongens, ..hebben soms alleen wat drank nodig om los te komen.

Goed, tot zover. Karin generaliseert! ;)
Donderdag bracht ik een bezoekje aan de Queenstown Gardens. Tuinen en parken trekken mij altijd weer aan en de gardens van Queenstown waren het bezoekje meer dan waard! Een plek om te wandelen, relaxen en te genieten van het uitzicht op het meer.
Vrijdag maakte ik tijd vrij voor het bewandelen van de Queenstown Hill (900 m). Ik ben natuurlijk helemaal naar de top geklommen en heb de wandeling in drie uur tijd gemaakt. De uitzichten waren, ondanks het slechte weer, heel erg mooi. Logisch, want Queenstown heeft een fantastische ligging! Het ligt aan het Lake Wakatipu met de Remarkables (een bergketen) op de achtergrond. Beiden locaties zijn gebruikt voor de verfilming van Lord of the Rings: Lake Wakatipu is gebruikt voor Lothlórien en de Remarkables voor Dimrill Dale.
Hieronder mijn foto's, ..inderdaad een panorama!



In Queenstown draait alles om avontuurlijke sporten en daarom wordt de stad ook wel de Adventure Capital of New Zealand genoemd. Je kan hier bungee jumpen, raften, skydiven, jet-boaten, white-water sledgen, enzovoorts. De bungee jump is in Nieuw-Zeeland uitgevonden en wel door de Kiwi A.J. Hackett. Je kan hier vandaag de dag jumps en swings maken in alle soorten en maten en de diepste sprong is van Nevis Highwire, ..je springt dan van 134 meter de diepte in.
Nee, ik heb geen bungee jump gemaakt, maar ik heb wel andere avonturen beleefd...
Zaterdag maakte ik the World's most exciting Jet Boat ride! Jet-boaten is een nationale sport in Nieuw-Zeeland en toen ik dit eenmaal op televisie had gezien besloot ik dat ik dat ook wilde meemaken! Met z'n allen zaten we in een jet-boat en scheurden we met een noodgang over de prachtige Shotover River. Het water was op sommige punten slechts enkele centimeters diep en de stuurman maakte geweldige bochten (180 graden!) en spinningen. Dit alles met topsnelheid en vlak langs rotswanden en brugpilaren.
Ik heb echt genoten van de ride en zat met een grote grijns op mijn gezicht, ..zag ik later op de video! Ik ben sowieso gek op water en op snelheid en deze ride was extra spannend, omdat het soms net leek of je tegen de rotsen aan zou gaan knallen. Ons leven lag voor 20 minuten in de handen van de stuurman, bedacht ik me, ..maar dat is natuurlijk al veel vaker het geval geweest! :)
Hieronder de foto's van de Shotover River en de base.



Zondag ben ik gaan paragliden vanaf Coronet Peak!
Paragliding is een zweefsport waarbij je een parachute gebruikt. Mijn pilot, een Fransman van 31 jaar, hielp me in mijn pak en zorgde ervoor dat alles goed en wel vastgemaakt werd. Ditmaal hoefde ik niet uit een vliegtuig te springen en maakte ik geen vrije val, ..wat het geheel een stuk relaxter en more enjoyable maakte! ;)
Samen renden we van een helling af met de parachute achter ons aan, net zolang totdat deze boven ons kwam te staan. Dat was een heel bijzondere ervaring, want met elke stap voelde ik mezelf lichter worden, totdat de wind ons daadwerkelijk optilde en we in de lucht zweefden! Heel erg mooi!
Toen we eenmaal in de lucht hingen mocht ik gaan zitten en, zoals op de foto's te zien is, zat ik nog heel comfortabel in een stoeltje. :)
We gingen hoger en hoger, tot wel 400 meter en de pilot vertelde ondertussen over de omgeving en over het vliegen. We hadden uitzicht over Lake Wakatipo, Lake Hayes en Arrowtown. Adembenemend om al dit moois vanuit een stoeltje in de lucht te aanschouwen...
De vlucht duurde een half uurtje en tijdens het laatste stuk voor de landing kreeg ik de stuurlijnen in mijn handen.
Mijn pilot maakte foto's tijdens de vlucht. Hieronder een selectie van de leukste foto's!



Mijn dagen in Queenstown zijn voorbij gevlogen! Morgenochtend reis ik alweer door naar Te Anau, om vanaf daar naar de Milford Sound door te gaan. En dat schijnt trouwens het allermooiste plekje van Nieuw-Zeeland te zijn!
Ik heb een paar heel fijne dagen beleefd in Queenstown en niet alleen vanwege het jet-boaten en het paragliden! Queenstown is een geweldige stad vol sfeer en bruisend van het leven.
Kirsten en Morten zijn vanmorgen-heel-erg-vroeg richting Dunedin vertrokken, maar Kirsten maakte me toch wakker voor een dikke knuffel. Het is best even raar om ze niet meer om me heen te hebben, want we hebben zo goed als alle tijd in Wanaka en Queenstown gezamenlijk doorgebracht. Heel toevallig vliegen Kirsten en Morten, net als ik, 27 februari naar Melbourne terug. Ik vanuit Christchurch, zij vanuit Auckland, maar we zullen elkaar in Melbourne zeker gaan weerzien!

Misschien hoeft het niet meer gezegd te worden, maar ik geniet intens van deze reis, ..van alles wat ik doe en meemaak. Elke dag ontdek ik nieuwe plaatsen, ontmoet ik andere (of dezelfde :)) mensen en leer ik wat bij. Ik geniet van mijn vrijheid, van de natuur en de cultuur, de wandelingen, alle nieuwigheid, maar ook van de schijnbaar kleine dingen zoals een kopje koffie drinken in een cafe of een gesprekje met iemand waar-dan-ook.
Ik ga mijn reis steeds meer waarderen en ben nu zelfs in staat om dag bij dag te leven en te genieten van elk (kleine) moment. Ik voel me vrij, ontspannen, blij en eigenlijk ook gelukkig.
Dat trekt mensen aan, merk ik.

Nieuwe mensen leren kennen, ..dat was vroeger iets waar ik een beetje huiverig voor geweest zou zijn. Inmiddels vormt het een prachtig onderdeel van mijn reis.

Mijn reis...
Mijn leven!

:)

13 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

hoi lieve karin

heb weer met veel plezier je verslag gelezen en krijg steeds meer bewondering voor je
je bent echt een vrijgevochten mensje geworden
je hebt echt de tijd van je leven en het plezier straalt van je af
ik ben echt ontzettend blij voor je dat je het zo ontzettend naar je zin hebt maar we missen je wel hoor
nou lieverd tot het volgende spannende verslag maar weer
dikke kus en heel veel groetjes ook van kees xxxxxxxxxxxxxxxxxx

zondag, 04 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieverd,

Grappig hoe je het ene moment aan het generaliseren bent en vervolgens lekker filosofisch bezig bent.
Kijk die boat ride dat had ik waarschijnlijk nog net wel gedurfd maar dat paragliding dus echt weer niet, heeft toch te maken met m'n hoogtevrees denk ik.
Ik ben ongelooflijk trots op je, wat je allemaal doet daar en hoe je je staande weet te houden.
Lieffie we missen je en houden van je, dikke kus (ook van papa)

zondag, 04 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Gaaf he queenstown!! Vonden wij ook! Nou op naar het mooiste plekje op aarde Milford Sound! Genietse!

Kus,
Danny en Jako

zondag, 04 februari, 2007  
Blogger mydyingdreams zei...

*grrrr. blogger vind dat ik 't nog een keer moet typen :(*

Met mensen in hokjes proppen is helemaal niks mis, mits je maar voldoende (grote) hokjes hebt! Maar voor de volledigheid/vergelijking wil ik natuurljik wel weten hoe 't met nederlanders is :p

En volgens mij trek jij al veel langer mensen aan. Fijn dat je dat zelf ook zo begint te voelen ;) En fijn om dat weer te lezen!

Veel plezier op het mooiste plekje!!
Kus! Remi

zondag, 04 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Nog even: volgens mij heb je die foto van Starbucks erbij gezet om mij jaloers te maken Kaar!
:-P

XXX
Danny

maandag, 05 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Neej joh, Danny, zo is m'n kaar helemaal niet ;))

maandag, 05 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Sinds je op LJ gestopt bent heb ik niets meer over je gelezen. Vanochtend schoot je me ineens tebinnen dat je in aussieland zit.

Zit nu op het werk, maar als ik tijd en ruimte heb zal ik hier nog eens bijlezen. Ziet er veelbelovend uit.

Cheers m8!

Jerry.

dinsdag, 06 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

hoi liefie! echt geweldig wat je allemaal doet, iedere keer bij een nieuwe post ben ik weer verbaasd!dat paragliding is ook mooi zeg! en het ziet er niet eens zo eng uit, of lijkt dat maar zo? toch vind ik het stoer!
veel liefs en xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

woensdag, 07 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt
Hai schat leuk dat ik je net ff op de cam gehad heb ! En dat zweven in de lucht lijk me ook geweldig. En dat je kiezen moeilijk vind tussen al die auslanders weet ik wel de oplossing hoor ! gewoon NIET KIEZEN en lekker hier in Holland er eentje uitkiezen ! Nou veel plezier ! kussie

woensdag, 07 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lief kanjertje
Je maakt mij alleen al erg blij door wat je doet en meemaakt daar
Maar nog blijer toen je zei dat je zo intens aan het genieten was daar in verwegiestan
Kijk naar jezelf en je weet meteen waarom al de knapen c.q slijmjurken en geile taliebannertjes om je heen zitten
Maar let wel ik zal altijd van je houden zo als je bent lieffie
veel kusjes x x x x x
En hou vol daar he
hoop snel weer wat van je te horen
De groetjes van ons drietjes uit
HILIEBILLLIE
Dus van mij MARIANNE EN REMCO

vrijdag, 09 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lief kanjertje
Je maakt mij alleen al erg blij door wat je doet en meemaakt daar
Maar nog blijer toen je zei dat je zo intens aan het genieten was daar in verwegiestan
Kijk naar jezelf en je weet meteen waarom al de knapen c.q slijmjurken en geile taliebannertjes om je heen zitten
Maar let wel ik zal altijd van je houden zo als je bent lieffie
veel kusjes x x x x x
En hou vol daar he
hoop snel weer wat van je te horen
De groetjes van ons drietjes uit
HILIEBILLLIE
Dus van mij MARIANNE EN REMCO

vrijdag, 09 februari, 2007  
Blogger Unknown zei...

KUS!

zondag, 11 februari, 2007  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo Kaaarin!
Heb eindelijk jouw site maar eens even bezocht. Wat een grap he? dat we al een half uur naast elkaar op t internet zaten zonder t in de gaten te hebben.
Ik lees dat jij, net als ik van Queenstown hebt genoten. Ik zeg: goed gedaan. Wie weet zien we elkaar weer in OZ. Ik vlieg 7 maart terug naar.... Melbourne, dus de kans ik best aanwezig. zou leuk zijn, kunnen we samen eens een borrel doen. St. Kilda is trouwens een erg leuke wijk in Melbourne (voor als je t nog niet wist :-) )
Ik ga nu nog even verder lezen op je site, want ik zit nu in Wellington en wellicht heb jij nog Noordereiland tips voor me.
Veel plezier, geniet en ben natuurlijk benieuwd wat je van Milfort vond, ik vond t erg mooi.

dag dag
groetjes Marleen
(Franz Josef Glacier)

dinsdag, 13 februari, 2007  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage