maandag 27 november 2006

Australia Zoo

Er zijn een aantal activiteiten waar ik altijd op uit ben zodra ik ergens aangekomen ben: koffie drinken @ Starbucks, nacho's eten bij een echte Mexicaan, botanische tuinen en parken bezoeken en verder alles wat te maken heeft met dieren (Australische diertjes zijn zo schattig! :)) en wildlife. Zo dus ook weer in Brissie!
Vrijdag stapte ik op de trein richting Beerwah om daar de Australia Zoo te bezoeken. De Australia Zoo is in 1970 opgericht door Bob en Lynn Irwin (toen nog een reptielenpark) en werd tot 4 september 2006 gerund door zoonlief Steve en zijn vrouw Terri. The Crocodile Hunter zelf doet helaas niet meer mee...
Op weg naar de Zoo maakte ik kennis met een Duits meisje (Mirjam) en als vanzelfsprekend hebben we de dag en avond samen doorgebracht.
Op zich leefden er niet eens zo heel veel dieren in de Zoo. Ik heb krokodillen, aligators, slangen en overige reptielen gezien. Er waren tijgers, kangaroos, koala's, tasmanian devils, otters en wombats. Een klein pakket dus: Australian wildlife gebundeld in een (welliswaar groot) park!
Ik vond de Zoo heel mooi en indrukwekkend, anders dan alle andere zoo's waar ik tot nu toe geweest ben! Nadat we een ticket gekocht hadden en de entree gepasseerd waren werden we al aangesproken door een meisje met een slang om haar nek, ...of we 'm misschien even wilde vasthouden. Dat ging me nu net even te ver, maar ik heb de slang wel lekker geaaid! ;) Dit was trouwens meteen heel typerend voor de Australia Zoo: personeel liep rond met slangen, lizards en koala's en als bezoeker werd je uitgenodigd om te komen kijken of, als je wilde, te komen aaien. Ik heb me laten vertellen dat dit onderdeel was van Steve's filosofie achter de Zoo. Mensen moeten in contact komen met wildlife, ...zien, horen, voelen, om van wildlife te gaan houden, om zich meer betrokken te gaan voelen bij (het behoud van) wildlife. Een blik in een kooi werpen was volgens hem niet voldoende. Dit idee achter de Zoo was opvallend aanwezig en, zoals ik eerder schreef, was dit niet een Zoo zoals alle anderen, maar voelde het meer alsof je onderdeel uitmaakte van alles wat er gebeurde. Er waren gedurende de dag verschillende shows te zien. Sowieso kon je overal kijken hoe de dieren verzorgd en gevoederd werden (soms mocht je de dieren zelf voeren, zoals bij de olifanten en kangaroos het geval was), maar ook werden er spectaculaire shows gegeven met slangen, krokodillen en vogels. Soms zag het er nog best angstaanjagend uit...
Ik ben een heleboel leuke feitjes te weten gekomen over wildlife in Australie en ik weet nu eindelijk wat ik moet doen mocht ik een slang of een krokodil tegen het lijf lopen! ;)









Verder heb ik eigenlijk (nog) weinig gedaan in Brisbane. Ik slaap elke dag uit, geniet een uitgebreid ontbijt en breng de dagen op mijn gemak door. Werk heb ik niet gevonden, maar ik moet daarbij ook bekennen dat ik daarvoor niet echt mijn uiterste best gedaan heb. Ik heb veel gelezen over Nieuw Zeeland en ik ben verschillende reisbureaus afgegaan om informatie te achterhalen over tours en activiteiten. Erg lekker dat ik daar nu alle tijd voor heb! 's Avonds zit ik meestal in de bar nabij mijn hostel of ik ga naar een ander hostel in de straat waar Thekla sinds een paar dagen logeert. Ik zit in een hostel genaamd Cloud9 en het zit er bomvol met Aussies en Engelsen vanwege The Ashes.
Sport, en op dit moment cricket, wordt heel erg belangrijk gevonden in Oz en het is hier in Brissie dan ook een grote gekte in de straten en in de pubs. In mijn vorige post vanuit Brisbane vertelde ik jullie over South Bank Beach. Ook daar heb ik nu weer de nodige uurtjes doorgebracht en deze periode hangt er een groot scherm waarop The Ashes te volgen zijn. Ik snap nog steeds weinig van de spelregels van cricket, maar het is evengoed leuk om er naar te kijken, zo vanuit het water met alle over-enthousiaste Aussies! ;)

Ik moet nog een aantal (praktische) dingen doen en regelen voordat (vrijdag!!!) ik naar Nieuw Zeeland ga. Daar neem ik vandaag alle tijd voor. Morgen ga ik een dagje naar Moreton Island. Foto's volgen uiteraard! :)



Ciao!

ps. De foto hieronder heb ik gemaakt tijdens een wandeling door de South Bank Parklands. Als je naar de foto kijkt zie je een schoolklasje en alle leerlingen dragen, ...jawel, een schooluniform! Dat is nog steeds heel gebruikelijk (en op veel scholen verplicht) in Australie... Australie heeft voor schooluniformen gekozen om leerlingen te ontlasten: zij hoeven zich (nog) niet druk te maken over wat wel/niet te dragen en iedereen ziet er hetzelfde uit. Op zich een heel goed initiatief, als je het mijn vraagt, ...maar leg mij nu eens uit waarom die pakjes in de afgelopen 70 jaar nooit een aangepast werden?!!
Ha! Toch nog een feitje! ;)

Vooruit, ...nog een paar feitjes! :)

* Opel heet hier Holden. Dat is om het duidelijk en overzichtelijk te houden.
* Holden is hier meteen heel goed vertegenwoordigd! Je ziet ze altijd en overal, evenals Toyota, Mitsubishi en Ford.
* Hiphop uit Oz gaat niet over mooie auto's en dure vrouwen, maar over bier en barbies! En natuurlijk over surf!
* Als winkeliers ed. je wisselgeld teruggeven leggen ze de munten op het briefgeld. Bijzonder irritant...
* Je vindt hier drive-thru bottleshops! :p
* Buschauffeurs dragen hier heel erg rare pakjes: overhemd, stropdas, korte broek (net boven de knie) en dan grijze kniekousen in zwarte schoenen...
* Op dit moment backpacken er 1.8 miljoen Duitsers door Australie.
* Om 6.00 PM kijken alle backpackers in alle hostels naar The Simpsons!

8 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

hallo lieffie we hebben je ouders effe verwent zondag jij doet het zelf ook wel aardig daar dus kunnen wij het wel hier doen ben blij dat je het zo naar je zin hebt nog eventjes en je zit in nieuw-zeeland en volgende keer wel het slangetje om je nek hangen hoor das stoer maar lijkt mij wel een leuke (diergaarde) zoo daar met al die wilde dieren
nog veel plezier en tot snel horens weer dikke kusjes van uit R.DAM groetjes harry marianne en remco

maandag, 27 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi karin

ik heb weer erg genoten van je verslag
ik vind trouwens dat je er geweldig goed uitziet
echt hele leuke foto´s heb je gemaakt
nu maar weer op naar nieuw zeeland
een hele goede reis maar weer en tot de volgende keer
dikke kus
xxxxxxxxxxxxxxx

maandag, 27 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lieverd!
wat een enge grijns heeft die steve op de laatste foto, maar jouw foto's zijn wel heel leuk! wel goed dat je het ook even een beetje relaxt hebt, soms klinkt het allemaal zo druk wat je allemaal doet, volgens mij ben je de helft alweer vergeten als je thuis bent!
goeie reis vrijdag en veel liefs! xxxxxxxxxxxxxxxxx!

maandag, 27 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Heej lieffie,

Wat een leuk spelletje kiekeboe spelen met een koala, maar wel vals zo'n dikke koala achter zo'n dunne boom, je vader zag hem gelijk. Ook het varkentje is wel erg grappig. Verder wel stoer dat je zomaar naast die levensgevaarlijke witte, wolle beesten durfde te gaan zitten ;-)
Nou goede reis naar nieuw zeeland en tot je volgende post maar weer.

Hele dikke kus XXXXXXXXXXXXXXXX

maandag, 27 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Heey lieverd!

wat een leuke post zeg, en ik moet zeggen dat je er fantastisch uitziet in je groene topje en roze broekje! :)

Geweldig :)

En je maakt echt hele leuke dingen mee zeg! echt supergaaf! Ik had ook wel naar die zoooooo willen gaan. Gezellig, dagje uit! naar de dierentuin van de crocodile hunter!!!! goed concept ook!

Hey lieffie, ik moet er weer vandoor! volop genieten van mijn laatste weekjes!

een hele dikke kus en heel veel liefs

maandag, 27 november, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

pff, jij zit lekker in luilekkerland dus?
Maar gelukkig neem je nog wel de moeite weer wat leuks te posten! :)
*weet dankzij Douglas Adams ook wat The Ashes zijn*

Veel plezier maar weer en vergeet je lenzenvloeistof niet met vliegen! :P
*kus*

dinsdag, 28 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hey Karin,
Remember me: Kirsten from Sydney. Ik lees dat het goed met je gaat daar aan de oostkust. Ik ben momenteel In Perth om te werken bleeehhh, maar ja moet ook gebeuren. Waarschijnlijk kom ik in februari weer terug naar de oostkust naar Brisbane om daar rarara...ook weer te werken voor de grote reis naar New Zealand.

Leuk om te lezen dat het goe met je gaat. Enjoy NZ.

Greetzz Kirsten

woensdag, 29 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hey meis!

Veel plezier alvast in Nieuw Zeeland! Goede reis! Ben benieuwd naar je verhalen vanaf daar!

Kus,
Chantal

Ps: wat ben jij aso bruin zeg! :D

woensdag, 29 november, 2006  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage