zaterdag 11 november 2006

Werken in Proserpine, ..ofwel: "Prossy!" :)

Backpacken! :)
Vanmorgen heb ik mijn tassen weer gepakt om vanuit Prossy terug naar Airlie te reizen. Het voelt elke keer geweldig om mijn backpack op mijn rug te snoeren, mijn kleinere rugzak aan de voorkant te dragen en alle overige tassen aan overige lichaamsdelen te hangen. Het is waarschijnlijk geen gezicht en ik ben altijd blij als ik alles even neer kan leggen, maar het geeft een gevoel van ultieme vrijheid om alles wat je bezit met je mee te dragen. Op die momenten heb ik geen basis en moet ik op zoek gaan naar een plaats waar ik kan eten en slapen.
Ik ben inmiddels deskundig op het gebied van tassen pakken, heb nu een systeem ontwikkeld, en ben in staat om steeds meer spullen in mijn backpack te krijgen. Het enige waar ik nog aan moet werken is mijn starttechniek. Waar andere meisjes hun tas met een simpele beweging over hun schouder gooien, moet ik nog op zoek naar verhogingen om 'm op neer te zetten. Of ik ga op zoek naar een sterke man die mijn tas even voor me omhoog wilt houden! :) In het openbaar vervoer houd ik mijn tas vaak gewoon op mijn rug omdat ik het zo'n gedoe vind om 'm terug om te krijgen! :) Ja, als er een prijs zou bestaan voor de grappigste backpacker van het jaar won ik die vast en zeker! :)

Maar ... ik heb gewerkt! De dag na aankomst in Prossy mocht ik tomaten plukken. Ik had er vantevoren erg veel zin in, maar dat was waarschijnlijk alleen maar omdat ik geen idee had wat me te wachten stond! :) We stonden 's morgens op 04.00u op, om om 05.30u op de farm te beginnen. Tegen 07.00u is het hier al bijna 30c, dus ik stond daar te koken in mijn lange broek en shirt-met-lange-mouwen, ..wat je overigens echt nodig had om niet levend te verbranden. Je werd betaald per emmer, je kreeg 1$ nog-wat, en alleen de grote, gezonde tomaten mochten geplukt worden. Aangezien er daar niet veel van waren had iedereen er een sport van gemaakt om gewoon alles wat aan de planten hing in de emmers te mikken. Ik deed vrolijk mee, ..alleen kwam de (Turkse) boer me controleren, .. en toen kregen we deze situatie:

"Would you buy this one in the supermarket?"
"No", beken ik heel eerlijk als ik zie dat er een worm tevoorschijn kruipt, waarschijnlijk kwam 'ie even kijken waar al die plotselinge drukte vandaan kwam..
"And this one?"
"No.."
Zo gingen we een tijdje door, totdat het vervelend werd.
"This, Karen", zegt 'ie terwijl hij een gezonde tomaat voor mijn neus houdt, "is how I want you to pick tomatoes."
Om zijn woorden kracht bij te zettten gooit hij mijn halve emmer leeg en laat hij me opnieuw beginnen...
"Have a really g'day, sweetheart!"

Hierna heb ik beter mijn best gedaan, geprobeerd om er het beste van te maken, maar tomaten plukken is gewoon niks voor mij. Je kan alleen leuk verdienen als je bereid bent om keihard te werken, anders is het eigenlijk tijdverspilling. En zoals veel van jullie weten ben ik niet van het harde werken. :) Ik geloof dat ik na twee dagen (20 uur plukken) een kleine 50/60$ verdiend heb! :)




Toen de tomaten op waren (niet dankzij mij) vond ik een ander baantje in Bowen: werken in een capsicum-ched. Hier heb ik acht dagen paprika's gesorteerd. Medium red, ..large red, ..medium colour (groen), ..large colour .. enzovoorts. En dat wederom 10 tot 11 uur op een dag, .. ik vind het ongelooflijk hoe hard die boeren werken! Het werk was verschrikkelijk saai en ik begrijp nu wat men bedoeld heeft met de term geestdodend. De eerste dag was ik er serieus van overtuigd dat ik met de paprika die ik sorteerde dommer werd, maar toen het sorteren eenmaal een routine geworden was bleek het tevens een manier te zijn om lekker over de dingen na te denken en alles weer op een rij te krijgen. En die tijd had ik zeker even nodig!



Het hostel was trouwens heel gezellig. Het was een workhostel, dus iedereen die er verbleef deed hetzelfde: vroeg opstaan, werken op een farm of in een ched, thuiskomen, douchen, eten en vroeg slapen. Een paar avonden hebben we het laat gemaakt en zijn we met een groepje op het balkon gaan drinken, ter ontspanning. Vaak was je jezelf daar de volgende ochtend niet zo dankbaar meer voor, dus regelmatig sliep ik al voor 09.00u. De backpackers kwamen wederom overal vandaan: Duitsland, Zweden, Engeland, Nederland, maar ditmaal ook veel mensen uit Korea, China en Japan. Mensen uit Azie spreken over het algemeen slecht Engels en dan is fruitplukken of ched-werk ideaal.



Het hostel werd gerund door een ouder echtpaar (June en Barry, 70 jaar) en was opvallend schoon en compleet. De keuken was voorzien van alles wat je nodig hebt en de wasmachine gebruikte heet (?!) water! June was heel erg lief, betrokken en zorgzaam (de moeder van de backpackers, leek het) en ik denk dat ik haar ga missen. :)

Op mijn enige vrije dag ben ik naar Airlie Beach gegaan. Ik wilde het kantoor van het Conway National Park/State Forest bezoeken om informatie te achterhalen over wandelen en kamperen. Toen ik een tussenstop maakte in een winkelcentrum voor wat boodschappen zag ik Remy staan, de Franse jongen waar ik de eenmalige date mee had. Serieus, je komt echt telkens en overal weer bekenden tegen. Vaak vind ik dat heel leuk, in dit geval maakte ik me uit de voeten voordat hij mij kon zien. Toen ik opgelucht in de bus zat, stapte hij, samen met zijn mate, dezelfde bus in. En tja, toen kon ik er niet meer omheen en moest ik deze halve stalker uit Parijs in real life uit gaan leggen wat er dan precies mis met 'm was.
Eenmaal in Airlie Beach kwam ik nog een bekende tegen: Hiddo, een Nederlandse jongen uit mijn vertrekgroep. Nadat we een biertje gedronken hadden in the Lagoon en goed en wel bijgepraat waren, besloot ik om Hiddo mee te vragen op mijn kampeer-avontuur in Conway. Na even nadenken en overwegen besloot hij om met me mee te gaan. Dus nu gaan we samen, plannen blijven veranderen. :) We moeten dit weekend nog een kampeervergunning en een tent regelen en kopen en maandagochtend vertrekken we richting Conway om de great!walk Whitsunday te maken. Dat betekent inderdaad dat ik mijn verjaardag in de bossen ga vieren! :)

Na Conway zal ik weer terugkomen in Airlie. Ik wil dan nog een paar (laatste) dagen met Luke doorbrengen en dan nemen ook wij weer afscheid. 18 november vlieg ik naar Brisbane en 1 december door naar Nieuw Zeeland. In Brisbane ga ik shoppen! Ik heb zoveel nieuwe kleren nodig.. Alles is hier aan het verkleuren, mijn spijkerbroek is inmiddels tot op de naad versleten en mijn leukste rok (ja, die blauwe .. ) en topje zijn verziekt door vlekken. Maar goed, ik heb geld verdiend, dus ik mag weer! ;)

Tot zover weer. Ik was even (eventjes maar :)) vakantie-af, nu ga ik weer lekker door! Ik heb het echt ongelooflijk goed naar zin in Oz, en soms overvalt me dat overweldigende gevoel-dat-ik-hier-daadwerkelijk-ben. Ik ontmoet zoveel mensen, doe zoveel leuke contacten op en elke ervaringen is nieuw en verrijkend. Australie staat voor vrijheid: doen en laten wat ik wil, alles kan en niks moet en, misschien wel het allerbelangrijkste, alles is eigen keus.

Jongens, ik ga nog even door, voorlopig ga ik even mijn tan bijwerken in the Lagoon! ;)

Heel dikke kus allemaal!

19 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt

Hai Schat wat een verhalen weer ! Echt boeiend om te lezen , t is net of we (althans zo lees ik het) er bij zijn !
Zo realistisch vertel jij het wat je allemaal meemaak ! En let wel op dat je JE EIGEN MOEDER eerder ga missen dan die backpack moeder hoor !!! hoe aardig die ook is ! Je moeder is nou met Tinie naar Rotterdam ff winkeltje kijken. Weet je ook gelijk waar die uithangt op dit moment.
Nou ik kan alleen maar zeggen hou t vol en tot de volgende comment ! kus Dick.

zaterdag, 11 november, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

Haha, opzoek naar verhogingen! Wat een feest van herkenning. Hoewel ik een paar jaar terug een 3persoonstent en 3 slaapzakken op m'n rug had :P

Ben jij geen harde werker? Meen je dat nou? Of bedoel je puur fysiek?

En alvast een hele fijne verjaardag toegewenst natuurlijk! Maar dat gaat je vast wel lukken :)

*dikke kus*

zaterdag, 11 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

He Karin, hoe is tie nou?
Lekker hoor, effe hard werken en dan weer lekker ontspannen.
Krijg je geen last van je rug van die zware backpack?
Hier gaat alles zijn gangetje.Vorige week je vaders verjaardag gevierd en het was weer erg gezellig en ook erg lekker allemaal. Erik had ook erg zijn best gedaan op de soep en de gehaktballen.
Ik hoop dat jij een leuke verjaardag hebt, ik zal je proberen te sms'en als ik het niet vergeet.
Nou wijffie, heel veel plezier daar nog en tot de volgende keer maar weer.
Lots of love, hugs and kisses.

Marianne,Harry en
Remco.

zaterdag, 11 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lieverd! je hebt het zware en saaie werk overleefd, goed van je :) ben benieuwd naar je tocht in dat natuurgebied, aan de kleine plaatjes op die site lijkt het heel erg mooi!
en ook benieuwd naar je foto's.
ik heb ondertussen een heel relaxt weekje achter de rug, had eindelijk lekker een paar dagen vrij, en heb alles lekker afgereageerd :)
k spreek je snel!
knuffel en xxxxxxxxx!

zaterdag, 11 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi karin

geweldige ervaring weer met al die tomaten en paprika's
je zal ze wel niet meer kunnen zien
wat zal jij een sterke meid zijn als je terug bent na al dat gesjouw
kun je ook nog havenarbeidster worden ;)
we gaan je voor de zekerheid alvast van harte feliciteren met je verjaardag omdat we niet weten of we contact kunnen krijgen als je in de bossen bent
gaat hiddo wel het bos voor je versieren?
nou lieverd tot de volgende keer maar weer en dinsdag heel veel plezier
dikke kus

zondag, 12 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieffie,

Wil jij beweren dat je een betere inpakker bent geworden dan je moeder? dat zal toch niet!!
Wij zijn er ook van overtuigd dat jij de eerste prijs voor de grappigste backpacker zou krijgen. We zullen eens gaan kijken of dat niet te regelen valt.
Dat zal je vast niet leuk gevonden hebben zo'n vervelende boer die dan ook nog eens je mandje omkiept. Erik zou zeggen ......
Wel fijn dat je tijdens het werken een beetje levensbeschouwend bezig kan zijn zeker als je, zoals je zegd, dit nodig had.
Wat blijkt australie eigenlijk klein te zijn he, kom je overal weer bekenden tegen, grappig.
We hopen dat je het volgende week naar je zin hebt met Hiddo op je verjaardag en we proberen je nog wel te contacten.
dikke kus

zondag, 12 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

en de groetjes van Jaron, veel plezier daar

maandag, 13 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Heej hallo,

ff snel een korte reactie hier:
leuk verhaal weer, hopelijk heb je snel genoeg centjes bij elkaar om veel leuke nieuwe kleren te kopen hihi..

doei xox

maandag, 13 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hi Karin!

Thank you so much for your email. Good to know that everything is going on well! Nice pictures again! And as you told me it must be the most boring job ever. Yeah I think that I can imagine. It looks like it! But it´s a new experience. So: take it easy! I´m really looking forward to seeing a lot of new pictures what you are doing. And the pictures really inspire me for my trip in january. Because of your pictrues I like to go to the Whitsunday Islands. Amazing pictures!!!!
Have a good time anymore!
I´ll send you an email when i´ve a little bit more time!!!
C ya!
Kisses Christina

maandag, 13 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Tinie zegt: Hai Karin, ik zit op de valreep van 13-11-06 nog even je web-log te lezen. Ik wacht niet op 14-11-06,maar ik wilde je vast feliciteren met je verjaardag.
Je doet het harstikke goed, je schrijft leuke stukjes.
Dikke kus voor je verjaardag!

Tinie

maandag, 13 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo Karin,

Hier even Oma meid. Gefeliciteerd met je verjaardag.
Ik hoop dat alles heel goed gaat, hier loopt alles op rolletjes.
Pas goed op jezelf en eet en drink goed.
Veel liefs XXXXX

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Gefeli met je verjaardag, Kaar!

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Gefeliciteerd lieverd met je verjaardag.

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieve Karin,

Van harte met je verjaardag, wel vreemd he je verjaardag vieren in ongeveer 30 graden en dat allemaal tussen de kangaroes en dingo's.
Probeerde je te bellen maar het lukte niet dus doen we het maar weer "op de oude manier".
We hopen dat je een hele fijne dag hebt en tot de volgende keer maar weer.
heleboek kusjes xxxxxxxxxxxxxxxxxx

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

heeee mop, we hebben gister natuurlijk al telefonisch contact gehad en nu is je verjaardag vandaag voorbij voor jou, maar voor ons begint tie pas!. We zullen een borrel op je drinken
veel liefs en een dikke kus van natalie en willemijn

dinsdag, 14 november, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

Hey 23jarige! Gefeliciteerd nog!! Leuke verjaardag gehad? Of viel het een beetje tegen, tussen alle andere geweldige dagen in ;)
*smak smak smak*

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zegt

Hoi jarige jet natuurlijk ook van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag van mij ! En je volgende verjaardag ben ik er ! (als t mag natuurlijk) nou dat is heel wat uit mijn mond als je weet wat een hekel ik aan verjaardag vieren heb ! maar ik ben er !!!! doei doei Dick

dinsdag, 14 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lief keitje van me na gedane arbeid nu weer effe goed rusten hoor ik wens jou een super verjaardag al ben ik iets te laat er mee maar weet zeker dat het jou wel zal gaan lukken jammer dat je niet elke ochtend effe tijd heb om met me bij te kletsen maar kan dat wel begrijpen veel plezier in de boes boes met hiddo een dikke knuffel en hoor weer snel van je kussssssssssssssssssssssssssss

woensdag, 15 november, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Lieffie... Ik zat ergens in de middle of NO where... dus ik kon je geen fijne verjaardag toewensen!

Bij deze dus :)

GEFELICITEERD!!!

En je volgende verjaardag ben ik er gewoon weer bij hahahaha :)

DIKKE kus!

Joost

donderdag, 16 november, 2006  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage