donderdag 19 oktober 2006

Brisbane, & verder!

G'day mates! :)

Vanuit Brisbane! Na een reis van drie uurtjes kwamen Flo en ik aan in Brisbane. Eerder hadden we bericht gekregen van onze Engelse vrienden (Kate en Andrew) dat zij in Brisbane City Backpackers verbleven. Aangezien dit dichtbij en goedkoop was besloten wij om hier ook naar toe te gaan. Ik heb inmiddels twee dingen geleerd: hostels zijn nooit zonder reden goedkoop, ...en ze zijn ook nooit wat de folder deed beloven. De kamers zijn niet geheel schoon, om maar te zwijgen over de badkamers en de toiletten. De keuken negeer ik hier wijselijk! :) Maar goed, we zijn backpackers, zo voelt het nu dan eindelijk echt! Het hostel heeft trouwens wel een gezellige bar met elke avond BBQ en nightly entertainment!

Dinsdag ben ik naar Lone Pine Koala Sanctuary gegaan. Hier wonen niet alleen (130!) koalas, zoals de naam doet vermoeden, maar je vindt er ook wombats, kangaroos, dingoes en een heleboel bijzondere vogels en reptielen. Je kan hier de kangaroos en koalas aaien en voeren en er worden verschillende shows en workshops gegeven. Maar de koalas waren wel het allerliefst! :) Heerlijk relaxt en tam, zacht (donzig!) en knuffelbaar en ze liggen de hele dag opgerold in een boom te slapen. Of nee, toch niet de hele dag, want soms worden ze wakker om even een hapje te eten. :) De kangaroos zijn overigens een stuk agressiever! Zodra je een hand met eten voor ze ophoudt grijpen ze 'm met twee klauwen beet, voor het geval je van plan was om 'm voortijdig weg te trekken. Ondertussen probeert een andere kangaroo, waarschijnlijk een mate, het eten uit je hand te slaan en die staat dan ondertussen fanatiek tegen je aan te boksen! Ja het is waar, kangaroos kunnen boksen! :)
Nee, geef mij dan maar zo'n koala! ;) Ik heb me trouwens laten vertellen dat koalas 18 uur op een dag slapen!
In de bus, op weg naar de Sanctuary, raakte ik aan de praat met een Australische hippie. Toen ik hem vertelde waar ik naar onderweg was besloot hij één-twee-drie om met me mee te gaan. Gezelschap dus, van Allan ditmaal! :) Hij wist me alles te vertellen over de planten, bomen en dieren welke we in de Sanctuary tegenkwamen en ondertussen beklaagde hij zich over het feit dat al dit moois in hokjes opgesloten zat. Dat werd na drie uur behoorlijk vermoeiend overigens. Wisten jullie trouwens dat koala Aboriginals is voor "geen dorst" of "drinkt niet"? En inderdaad, koalas hebben geen water nodig. Ze eten eucalyptus en in de bladeren zit genoeg vocht waardoor ze niet meer hoeven te drinken.



Bovenstaande foto heb ik in de Koala Sanctuary laten maken. Cuddle a koala anytime! Er stond een hele rij mensen te wachten om de koala vast te mogen houden voor de foto. Eigenlijk best zielig, want het beestje kreeg er na een tijdje genoeg van. Dit liet 'ie merken door zijn pootjes vooruit te steken op het moment dat iemand hem vast wilde pakken. Toen werd er een nieuwe koala gehaald. Ach ja, en dat allemaal voor een foto. Ik heb een originele foto mee gekregen, die stuur ik binnenkort naar huis. Het plaatje hierboven komt van het Internet! :)
Hieronder nog wat foto's van de kangaroos!




Woensdag heb ik wat sightseeing door Brisbane gedaan. Daar ben ik trouwens opvallend goed in, sightseeing! Gewapend met mijn lonely planet, een fles water en een zak broodjes sta ik om acht uur 's morgens voor mijn hostel om de stad te gaan ontdekken. Ik ben nog altijd te gierig voor een busticket (maar maak wel twee maal daags een stopover @ Starbucks voor een koffie en een muffin of een plak bananenbrood!), dus ben de hele dag aan de wandel! Brisbane leek op het eerste gezicht niet veel bijzonders. Alhoewel ik me er vanaf het eerste moment goed thuis voelde, leek het weinig meer te zijn dan een grote stad met veel hoogbouw, beton en staal. Ik ben er echter van overtuigd dat (bijna) elke stad of plaats een (soms verborgen) charme heeft. Zo dus ook Brisbane! Ik begon mijn dag in de parklands: South Bank Parklands. Dit gedeelte is te vinden aan de westkant van the Brisbane River. Ik kan het eigenlijk niet anders omschrijven dan een groot, gezellig park met veel groen en attracties. In het park, wat aan de rivier ligt, is een strand aangelegd: South Bank Beach. Brisbane ligt immers niet direct aan de kust. Ik had al eerder over het strand gehoord, maar kon me er vrij weinig bij voorstellen. Het bleek echter heel leuk te zijn! Je kan hier zwemmen en zonnen en het strand is omringd door palmbomen en planten. Eigenlijk gewoon net echt! :)





Na het strand bekeken te hebben wandelde ik naar Nepalese Pagoda (een tempel als symbool voor liefde, vrede en harmonie) en bezocht ik het Queensland Cultural Centre. Ik ga musea steeds meer waarderen, zolang ik er maar alleen naar toe kan gaan en niet afhankelijk ben van (het tempo van) een ander. Dit museum was compact en veelzijdig. Er waren fossielen van dinosaurussen, reptielen en typische Australische diersoorten te bewonderen, maar tevens kon je er veel te weten komen over de Australische (Aboriginal) culturen. Kortom, nog leerzaam ook! :)
Vanaf dit punt wandelde ik dwars door de stad naar het Roma St Parkland. Het meest opvallende aan Brisbane is mijns inziens het contrast: drukte en chaos in de stad (veel mensen, verkeer, hoogbouw) en de absolute rust en natuur die je in de parken vindt. Elke stad in Australie lijkt zo'n plek te hebben en Brisbane heeft er vijf! Ik ben gek op deze parken en in Brisbane waren ze echt prachtig.
Donderdag hebben Flo en ik samen een bezoekje gebracht aan Mount Coottha. Mount Coottha ligt 8 km ten westen van Brisbane en het biedt een fantastisch uitzicht over de stad en omgeving. Je kan hier picknicken tussen de watervallen en rivierstroompjes en in de Botanische tuinen vind je wederom allerlei tropische en inheemse flora. Ik ontdek hier planten, bloemen en dieren die ik in Europa nog nooit tegen ben gekomen! :)
Hieronder nog wat foto's van Brisbane & omgeving.









Het roze bloempje (1-na-laatste foto) groeit hier dus gewoon aan de bomen! :)
Het reizen met Flo bevalt trouwens goed! We zitten niet teveel op elkaars lip, overdag doen we de dingen vaak los van elkaar, en 's avonds treffen we elkaar voor het eten. We hebben hier niet zelf gekookt (zoals we in Byron deden), maar zijn tot nu toe elke dag uit eten gegaan! :) Woensdag aten we in een leuk Grieks restaurantje nabij the Brisbane River. Ik bestelde iets wat rijst met feta had moeten zijn, maar het bleek een gerecht met grote garnalen en zeevruchten! Dat lust ik dus echt niet! :'( Ik heb nog een poging gedaan om een eerste hap naar binnen te werken, maar kreeg het niet door mijn keel. Schijnt ook dat je die dingen moet pellen trouwens. Flo is echter heel aardig en galant en hij wisselden onze borden om zonder dat ik er om hoefde te vragen. Of 'ie het echt een goede ruil vond vraag ik me af! ;) Ik was in ieder geval blij dat ik van die viezigheid af was! :p

Nu is het donderdag, het loopt tegen vijven, en ik realiseer me dat ik nog een heleboel moet doen! Morgenochtend reizen Flo en ik namelijk naar Hervey Bay en ik moet nog wassen en pakken. Ik kwam een paar uur geleden tot de ontdekking dat ik nog een busticket nodig heb (ja zeg, je moet hier ook overal zelf aan denken! :)), dus die ga ik straks nog even kopen.
Ik blijf trouwens twee nachten in Hervey Bay. Vanaf daar vaar ik met een ferry door naar Fraser Island. Ik heb een tour geboekt en met een groep van ongeveer tien personen reizen we in drie dagen tijd Fraser Island door. Er zal geen gids bij aanwezig zijn, dus we kunnen alles zelf bepalen, maar er wordt wel gezorgd voor Toyota Landcruisers (!) en kampeer-benodigdheden, zoals tenten en kookgerei! :)

Zin in! Ik ben ontzettend benieuwd naar Fraser Island (het kan eigenlijk alleen maar prachtig zijn!) en naar de mensen die ik ga leren kennen!

Tot de volgende keer! :)

12 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

hi karin, very nice pictures... but i can not understand anything you wrote, cause my dutch is too bad... ;-)

donderdag, 19 oktober, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

Heey, een post! En zo te zien alweer met leuke foto's!
Ik heb vanavond als ik wel tijd heb weer wat te doen ;D
Veel plezier maar weer!
*kus*

donderdag, 19 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

he lieve karin

wij zitten jouw weblog boven te lezen en we weten het nu zeker.
WIJ GAAN OOK BACKPACKEN !!!!!
later als we oud zijn maar nog wel goed kunnen lopen
veel plezier de komende tijd en we blijven je in de gaten houden
dikke kus maar weer en tot snel

donderdag, 19 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi lieffie,

Je wordt nog een echte studiebol.
Geweldig stukje weer met prachtige foto's maar je haalt de dagen een beetje door elkaar. Is dat het vakantiegevoel??

donderdag, 19 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

ziet er geweldig uit allemaal! en fraser island zal dat vast ook zijn; volgens de kaart helemaal geen mensen!
veel plezier daar :)
xxxxxxxxxxxxx!!!

donderdag, 19 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hé meis, wat een geweldig leuk stuk weer. De foto's zijn prachtig en wat een lieve koala's zijn dat zeg.
Toevallig is hier in de Kunsthal ook een tentoonstelling over dino's en fossielen enzo en daar is Remco dinsdag met school heengeweest.
Veel plezier met kamperen en tot de volgende keer maar weer.

Lots of hugs and kisses.

Marianne, Harry en Remco

donderdag, 19 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo Lieffie!

wat een mooie foto's en verhalen weer. Die Koala staat je goed :)

En WAT? Begin je musea nu ineens LEUK te vinden :)

Je ziet wel ECHt veel zeg... jeetje... Trouwens, Alex, mijn Ozzie, komt uit Adelaide.

Heel veel liefs en kusjes,

Joost

ps. Met mij gaat het goed :)

vrijdag, 20 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Ja, ja.... je snapt het natuurlijk wel he??? Ik als dierenliefhebster ben ONTZETTEND jaloers! Ik wil ook een Koala!

Dikke kus,
Danny

vrijdag, 20 oktober, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

hehe, eindelijk aan 't echt lezen en bekijken toegekomen :)
Fijn om te horen dat je het nog steeds zo ontzettend naar je zin hebt! Volgens mij hoor ik in nederland altijd veel meer drama van je :P
*kus*

zaterdag, 21 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hey meisje! Ik ben ff een tijdje niet geweest en heb me nu door alles heen gelezen en gekeken (ben bijna een uur verder :) en tis echt FAN.TAS.TISCH. allemaal :) Die fotootjes van die Nemo en z'n vriendjes zijn echt geweldig qua kleur.. Die koala ook trouwens.. kep op discovery gezien dat koala's alleen niet altijd zo lief zijn als dat ze eruit zien want ze kunnen keihard vechten en bijten en soort van krijsen enzo en dat allemaal alleen maar om een tak ofiets.. maar dat doet die van jou niet zo te zien :) Goed om te lezen dat 't reizen zo goed bevalt :) Heel veel plezier!
xo Ruth.

zondag, 22 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Dick zeg

Hai schat tijd geleden dat ik geschreven heb , maar ik volg je wel hoor alleen wordt mijn kostbare vrije tijd ingepland door die lieve ouders van je !!! Maar het is fantastisch wat je meemaak en die koala moet je maar meenemen voor mij als souvenier ! Nou groetjes en hou vol dan maak ik die WC nog wel even af voordat jij terug ben !!! X jes Dick

donderdag, 26 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

[p]However, if we take a moment to acknowledge that they can all have excellent and meaningful [url=http://www.airjrodan2013.com/air-jordan-13-retro.html]Jordan 13 Retro[/url] stats and after that focus on the dynamics from the game, maybe we are able to see things clearer . 5", the XT6 supplies you [url=http://www.airjrodan2013.com]nike air jordan retro[/url] with 80X more light than the XT4 . Certain areas will provide huge discounts so [url=http://www.2013sportsshoes.com]air jordan on sale[/url] research options and rates online for deals . The very best area to appear and feel of these nice and affordable sneakers is world-wide-web, there are lots of websites on the [url=http://www.2013sportsshoes.com/air-jordan-13-retro.html]Air Jordan 2012[/url] web which provide and sector these inexpensive sneakers . The next tag must have the red TR [url=http://www.2013sportsshoes.com/air-jordan-retro-23.html]Jordan Retro 23[/url] horseshoe . com

[url=http://www.airjrodan2013.com]air jordan 2012[/url] http://www . What's happening The ever-increasing deluge of Spam is negating the throughput [url=http://www.2013sportsshoes.com]air jordan retro for sale[/url] (response rates, purchases, etc . Using the shoe taking on various appearances and being [url=http://www.airjrodan2013.com]air jordan retro 4[/url] created with different materials versus the standard line mid-air Jordan sales increased significantly.[/p]

vrijdag, 08 maart, 2013  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage