zaterdag 28 oktober 2006

Fraser Island & Airlie Beach

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer! :)

Allereerst een berichtje voor Danny en Jako, en natuurlijk voor Cees en Lydia en Krista, Dave en Yvonne. Nou ja, eigenlijk gewoon voor iedereen thuis:

Gefeliciteerd!! :)

Inmiddels heb ik er Hervey Bay, Fraser Island en Airlie Beach opzitten. Om maar bij het begin te beginnen...
De reis vanuit Brisbane naar Hervey Bay was behoorlijk avontuurlijk, ondanks het feit dat Flo en ik gewoon per bus vervoerd werden. Rond etenstijd maakte de bus een stop bij een wegrestaurant en Flo en ik bestelden en aten hier een hamburger. Op ons gemakje wandelen we na het eten terug naar de bus, ...die toen echter al aan het rijden bleek! Ik geloof dat ik nog nooit zo hard achter een bus aangerend ben, maar uiteindelijk stopte 'ie voor ons. Wat een opluchting was dat, want al onze bagage was immers gestald in de bus en bovendien voelden we er weinig voor om de nacht door te brengen in een plaats-waarvan-ik-de-naam-niet eens-weet (en waarvan ik me bovendien afvraag of er ooit een naam voor bedacht is! :))
Aangekomen in Hervey Bay werd alle bagage van de Hervey Bay-mensen uit de bus gesmeten en terwijl ik op zoek ging naar mijn bagage zag ik een meisje weglopen met iets wat verdacht veel op mijn bagage leek. Ik ben sinds kort in het bezit van een zwarte flightbag. Zo'n flightbag is ontzettend handig, want je kan je backpack inpakken en beveiligen (met een slotje). Zo kan niemand iets in je tas stoppen, maar ook loopt je backpack geen risico om ergens achter te blijven haken met een van zijn riempjes en zo stukgetrokken te worden.
Goed, onzettend handig dus. Het enige nadeel is dat iedereen precies dezelfde flightbag als ik gekocht heeft, en zo dus ook het meisje. Toen ik er eenmaal achter kwam dat mijn bagage nergens te bekennen was wist ik zeker dat zij de mijne had. Echter zat zij al in het busje wat haar naar het hostel zou moeten vervoeren, dus wederom rende ik alsof de duivel me op de hielen zat! ;)

Hervey Bay was op zichzelf niet bijzonder, maar heeft een ideale ligging en reizigers reizen vanaf dit punt met de ferry af naar Fraser Island. Flo en ik hebben twee nachten in Hervey Bay doorgebracht. De dag voordat we naar Fraser Island vertrokken hadden we een informatie-bijeenkomst. We kregen informatie over de Toyota Landcruiser-4wd (4wd: een auto met vierwielaandrijving), het eiland en over veiligheid. Fraser Island is namelijk niet alleen heel erg mooi, maar ook nog eens levensgevaarlijk, ...denk aan alle slangen, spinnen, dingo's en haaien die er een thuis gevonden hebben! :) Oke, ik laat het nu misschien iets erger klinken dan het is, maar die bijeenkomst was wel nodig. De dingo's op het eiland zijn de laatste jaren agressiever geworden, dankzij mensen die ze gevoerd hebben. We kregen uitleg over hoe dingo-contact te voorkomen en hoe jezelf te verdedigen wanneer het er op aankomt. We kregen het nadrukkelijke 'advies' mee om nooit alleen op pad te gaan op het eiland en om nooit in de zee te zwemmen, maar alleen in de meren, wil je geen tijgerhaaien tegen het lijf zwemmen. :)
Na al deze bangmakerij maakten we kennis met onze groep en moesten de inkopen voor het kamperen gedaan worden. Hier ging het eigenlijk al mis in onze groep, die bestond uit Flo en ik, drie Duitse meisjes, een stel uit Noorwegen en een meisje uit Engeland. Eigenlijk hebben we alle dagen irritaties, conflicten en ruzies in de groep gehad en was er een grote kloof tussen de Duitse meisjes en de rest van de groep. Dat is natuurlijk het risico wat je loopt wanneer je een dergelijke activiteit met een groep onbekende mensen gaat ondernemen. Best jammer, maar ondanks dit feit heb ik ontzettend veel plezier gehad op Fraser en met (de rest van) de groep!

Fraser Island is groot! Het is het grootste zandeiland ter wereld en is 123 km lang en 5 tot 25 km breed. Het landschap is zeer afwisselend. Op Fraser Island vind je mangrovebossen, tropische regenwouden, eucaliptusbossen en duinlandschap. En natuurlijk een heleboel zand, het schijnt dat het eiland meer zand herberg dan de sahara. Het kamperen op Fraser was echt wildkamperen! We hadden niks anders dan een auto, een paar tenten en een barbeque. Ik vind het heerlijk om (zo nu en dan :)) primitief te leven. Als je naar de wc moest, eigenlijk waren er geen wc's op het eiland, moest je met een schep een kuil in het zand graven. Die kuil moest dan ook weer dicht, vanwege het dingo-gevaar! ;) We hebben twee nachten op het strand gekampeerd (ik sliep in de tent met het Engelse meisje), wat echt ontzettend spannend was! De eerste nacht zagen we namelijk twee dingo's rond ons kamp lopen, vlak voordat we de tent in wilden gaan om te slapen. Eenmaal in de tent liepen ze in ons kamp, waarschijnlijk op zoek naar voedselresten. Ik moest echt ontzettend plassen, maar durfde met geen mogelijkheid mijn tent uit te gaan (iets wat waarschijnlijk ook zeer onverstandig was geweest :))
Kamperen op het strand is trouwens echt fantastisch! Het is heerlijk om de zee te horen, de frisse lucht te ruiken en de vogels 's morgensvroeg te horen zingen.
En dan de auto! Ik heb twee dagen in de 4wd gereden en het was echt geweldig! Misschien vond ik het rijden nog wel het allerleukste van de hele trip. ;) Het rechts zitten in de auto beviel eigenlijk vanaf het eerste moment heel goed, ik hoefde niet eens te wennen en het rijden voelde meteen heel natuurlijk. De wegen op het eiland zijn geen van allen verhard, dus ik reed altijd door het zand. Op het strand ging dit eigenlijk nog heel soepel, zeker naarmate ik dichter bij het water ging rijden, maar in het binnenland was de rit vergelijkbaar met een achtbaan! :) De auto stuiterde en vloog letterlijk over de weg en de mensen achterin rolden regelmatig over de banken, terwijl ik nog geen 30 km per uur reed! We zijn menigmaal vast komen te zitten en dan moest we allemaal graven en duwen. Fantastisch toch! Ik weet nu wat ik wil als ik later groot ben! ;)
Hieronder de foto's van Fraser Island. Maar eigenlijk had je er geweest moeten zijn! Fraser Island is schitterend, ...een stukje paradijs op aarde!














Na drie dagen wildkamperen was iedereen toe aan een douche en een goede maaltijd! Ik had nog een nacht bijgeboekt in Hervey Bay en na het uitladen, schoonmaken en terugbrengen van de auto heb ik een uur onder de douche gestaan! :) Samen met Abby (het Engelse meisje) en Flo ben ik 's avonds Mexicaans gaan eten in een restaurantje in Hervey Bay. De beste nacho's die ik ooit gegeten heb! Met Abby heb ik trouwens een heel leuk contact gekregen. Zij vertrekt een dag later dan ik naar Nieuw Zeeland en we treffen elkaar waarschijnlijk in Auckland.

Woensdag vertrok ik naar Airlie Beach, ...lekker 14 uur bussen! :) De bus vertrok pas 's avonds, dus we hadden nog een hele dag om te luieren en te relaxen in Hervey Bay. Het hostel was voorzien van een zwembad, dus daar heb ik maar gewoon de hele dag gelegen! ;)

De reis naar Airlie Beach was lang, maar prettig. Ik vind het elke keer heel fijn om een paar uur te bussen en niks te doen behalve lekker zitten en muziek luisteren. Pap, mam, ...ik ben zo blij met mijn iPod! Het is geweldig om al mijn muziek bij me te hebben en ik gebruik 'm elke dag! Het eerste wat ik 's morgens doe als ik wakker word en het laatste wat ik doe voordat ik ga slapen. :)

Ik had van verschillende mensen te horen gekregen dat Airlie Beach niet bijzonder was, maar toen ik er binnen kwam was ik meteen verkocht! Ik verbleef ik het Magnum-hostel en boekte een 10-dormroom. Dat is trouwens opvallend, ...mijn eerste weken in Australie lag mijn 'grens' bij een 4-dormroom. Later werd dit een 6-dormroom en inmiddels boek ik kamers met 10 bedden. Het is sowieso goedkoper, maar ook gewoon veel leuker! De afgelopen dagen heb ik op de kamer geslapen met mensen uit Noorwegen, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Amerika en Italie. Ik vind het zo leuk om 's morgens kennis te maken met iemand, tegen de middag in staat te zijn om zijn of haar naam uit te spreken en 's avonds samen aan het bier te zitten! :)
Ik heb echt een ontzettend leuke tijd gehad in Airlie Beach! Wederom veel geluierd en gerelaxt, lekker gegeten en 's avonds goed wezen feesten. De mensen in Airlie Beach zijn heel open en relaxt en het lijkt hier bijna een grote familie. Het hostel was voorzien van een bar waar veel backpackers en locals te vinden zijn en daar bracht ik de middagen en avonden door. Mijn eerste avond maakte ik kennis met Luke, een 26-jarige local waar ik bijna meteen voor viel, en toen was mijn Airlie Beach-feest wel compleet. :) De laatste avond (gisteravond) nodigde Luke me uit voor een barbie (;)) bij hem thuis en ik mocht al mijn mates meenemen! :) Dat was natuurlijk erg leuk (ik kan die hoe-meer-zielen-hoe-meer-vreugd-attitude inmiddels wel waarderen) en een mooie afsluiter van een paar geweldige dagen! Misschien dat Luke en ik elkaar later nog eens zullen gaan treffen.
Hieronder nog twee foto's van Airlie Beach.



En nu? Over een half uur moet ik verzamelen voor de Whitsunday Sailing! Ik zeil met deze boot en ik denk dat ik verder niet veel meer hoef te zeggen! :)
Ik ga snorkelen in het Great Barrier Reef!!! :)
Ik heb al kennis gemaakt met een paar mensen die op dezelfde boot zitten en ik geloof dat dit allemaal goed zit. Maandagavond kom ik terug in Airlie Beach en dan zullen Flo en ik afscheid gaan nemen. Flo reist verder naar boven en ik ben van plan om nog twee nachten in Airlie Beach te blijven. Daarna wil ik landinwaarts gaan reizen richting Proserpine. Ik ben van plan om hier een paar weken broccoli (?) te gaan plukken. Proserpine ligt tevens vlakbij het Conway State Forest en het Conway National Park en als ik voldoende tijd en middelen kan vinden ga ik hier nog een paar dagen wandelen en kamperen!

Jongens, dit was het weer tot zover. Ik laat weer wat van mezelf horen als ik terug ben! :)

6 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin, leuk om weer wat van je te lezen, wat een avonturen maak jij mee daar zeg. Schitterende foto's en ik moet zeggen, je ziet er geweldig uit midden in de rimboe.
Kijk je goed uit met snorkelen, je weet wat er met Steve Irwin is gebeurd....
Nou meid, jij trouwens ook gefeliciteerd met weer een nieuw nichtje erbij en geniet maar weer lekker verder van je hele lange vakantie, want dat is het toch eigenlijk wel aan het worden zo goed als je het naar je zin hebt.

Heel veel liefs en kusjes en knuffels en nog veel meer van Harry, Remco en Marianne

zaterdag, 28 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi karin

vol spanning lezen we jouw verhalen
wat kan ik me goed voorstellen hoe
je hart in je keel heeft zitten bonken toen je in je tentje op het strand zat
stoer hoor om in zo een grote auto te rijden
wat een prachtige foto's heb je gemaakt
maar hier is het ook heel spannend
want..... je weet het inmiddels al
wij hebben nog een prachtig kleinkind
dat was het dan weer en tot de voldende keer maar weer
dikke kus xxxxxxxxxxx

zaterdag, 28 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Karin,
Leuk, weer een kleintje erbij. Zondag gaan we kijken naar Nicole :)
Maar jij maakt ook weer spannende dingen mee. Dollen met dingos. :o
Leuk dat je gaat zeilen op zo'n luxe schip. Ben een beetje jaloers.
Dikke knuffel en kusjes van je broertje.

zaterdag, 28 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

Heej lieverdje,

het klinkt weer allemaal helemaal te gek. We hopen dat je niet te hard gevallen bent en je bezeerd hebt enne.... je weet toch dat je je plas nooit mag ophouden, dat is heel ongezond, maar ja door een dingo aangevallen worden eigenlijk ook wel ;-)))
dikke kus en tot de volgende post.

zaterdag, 28 oktober, 2006  
Blogger mydyingdreams zei...

wooowww, wat een mooie natuur weer. En dan nog naar het Great Barrier Reef ook.
Volgens mij ga jij jaaaren moeten wennen aan dat saaie nederland(s) als je weer terug bent :P
Veel plezier! *kus*

zondag, 29 oktober, 2006  
Anonymous Anoniem zei...

hoi lieverd, wat ziet dat er mooi uit allemaal! k vond het heel fijn om net je stem te horen, ik word zelden zo fijn wakker gebeld!!
veel plezier op die boot met het lekkere eten en sterkte straks met broccoli plukken!
knuffel en veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!!!

zondag, 29 oktober, 2006  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage